Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 06.05.2020

Południowa Obwodnica Warszawy: jeszcze w tym roku zakończenie dwóch odcinków

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała nowe terminy zakończenia prac przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy. Z jej informacji wynika, że dwa z trzech odcinków będą gotowe jeszcze w tym roku.

Zakończenia prac przy odcinku, którego część stanowi tunel, nie podano. Na razie nie wiadomo również, kiedy obwodnica będzie otwarta dla ruchu.

Nie opóźnienie, ale wydłużenie robót

GDDKiA wyjaśnia, że w tym przypadku nie mamy do czynienia z opóźnieniem, lecz z wydłużeniem czasu robót. Dyrekcja zaznacza, że przesunięcie terminu oddania inwestycji do użytku nie wynika z zaniedbań wykonawcy, lub zleceniodawcy, lecz z czynników niezawinionych takich, jak stan wody w Wiśle.

Na odcinku między węzłem Wał Miedzeszyński a  węzłem Lubelska, w ramach którego budowany jest między innymi węzeł Patriotów i estakady w Mazowieckim Parku Krajobrazowym, termin ukończenia prac został wydłużony do grudnia 2020 roku.

Powodem przesunięcia daty zakończenia robót jest porozumienie zawarte z PKP PLK związane z budową wiaduktu pod czwarty tor kolejowy, który przechodzi nad drogą ekspresową.

Z kolei termin zakończenia prac na odcinku między węzłem Przyczółkowa a węzłem Wał Miedzeszyński, gdzie budowany jest między innymi most przez Wisłę, na tę chwilę został przesunięty na koniec października 2020 roku.

Powodem tej decyzji jest uznanie roszczenia wykonawcy dotyczące nieprzewidzianych warunków gruntowych w nurcie Wisły.

GDDKiA podkreśliła, że  data zakończenia kontraktu zostanie wydłużona jeszcze o miesiąc, czyli do listopada 2020 roku, w związku z uznaniem kolejnego,  roszczenia związanego z wystąpieniem wysokiej fali na Wiśle w maju 2019 roku. Dyrekcja finalizuje odpowiedni aneks do umowy w tym zakresie.

Jak tłumaczy GDDKiA, w dalszym ciągu w rozpatrywaniu są roszczenia wykonawcy odnośnie wydłużenia zakończenia prac na odcinku między węzłami Puławska i Przyczółkowa, gdzie trasa przebiegać będzie tunelem przez Ursynów. Po ich rozpatrzeniu będzie możliwe wskazanie daty zakończenia inwestycji.

19 kilometrów budowy obwodnicy podzielone na trzy odcinki

Blisko 19-kilometrowa budowa drogi ekspresowej S2, czyli Południowej Obwodnicy Warszawy pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska została podzielona na trzy odcinki. Każdy z nich jest realizowany przez innego wykonawcę.

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy została podzielona na trzy zadania.

- zadanie A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa realizuje Astaldi, wartość robót wynosi 1,3 mld zł;

- zadanie B o długości ok. 6,5 km od węzła Przyczółkowa do węzła Wał     Miedzeszyński realizuje Gulermak, wartość robót wynosi 795 mln zł;

- zadanie C o długości ok. 7,5 km od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska realizuje Warbud, wartość robót wynosi 601 mln zł.

Wszystkie kontrakty zawarto w grudniu 2015 roku.

Obwodnica z trzema pasami jedni, będzie posiadać pięć węzłów i tunel

 Obwodnica będzie posiadać dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a  na moście po cztery pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstanie tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym, pięć węzłów: Ursynów Zachodni, Ursynów Wschodni, Przyczółkowa, Wał Miedzeszyński, Patriotów, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach POIŚ 2014-2020. Inwestycja umożliwi sprawny tranzyt z zachodu na wschód kraju z pominięciem Warszawy.

PAP, jk