Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 07.05.2020

Kolejny gigant lotniczy informuje o ogromnych stratach związanych z koronawirusem

Zawieszenie większości lotów zaowocowało stratą francusko-holenderskiego holdingu lotniczego Air France KLM w wysokości 1,8 mld euro w I kwartale tego roku. Koncern ocenia, że to nie koniec - drugi kwartał może być jeszcze gorszy.

Firma zapowiada jednocześnie negocjacje ze związkami zawodowymi ws. redukcji zatrudnienia.

Jak informuje agencja Reutera, dyrektor generalny firmy Ben Smith rozpocznie rozmowy z francuskimi związkami zawodowymi na temat redukcji zatrudnienia. - Grupa miała obiecujący początek kwartału, ale epidemia spowodowała kryzys - ocenił Smith.

Air France KLM informuje jednocześnie, że pracuje nad nowym planem odzyskania konkurencyjności. - Te nowe kierunki zostaną przedstawione w nadchodzących miesiącach – przekazał Smith.

samolot1200.jpg
Puste niebo i lotniska, straty liczone w miliardach, zwolnienia. Sektor lotniczy w trybie wojny

Prognozy mówią o powrocie do normalności w branży lotniczej dopiero w ciągu kilku lat

Grupa planuje „powolne” ożywienie działalności latem br. wraz ze stopniowym znoszeniem ograniczeń dotyczących lotów międzynarodowych, jednak zainteresowanie podróżami do poziomu sprzed kryzysu wróci dopiero za kilka lat - przewiduje zarząd grupy.

Przewoźnik otrzymał pomoc od rządów Francji i KLM  wysokości 7 mld euro

Rządy Francji i Holandii przyznały Air France KLM pomoc publiczną w wysokości 7 mld euro, co zaakceptowała Komisja Europejska. Linie będą musiały jednak ograniczyć loty po ustaniu epidemii w przypadku istnienia alternatywnej linii kolejowej na trasie lotu krajowego trwającego do 2,5 godziny – poinformował francuski minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire.

Rządy Francji i Holandii posiadają blisko 14 proc. udziałów grupy Air France KLM, która powstała w wyniku połączenia dwóch krajowych przewoźników w 2004 roku.

Air France to jedne z największych linii lotniczych na świecie. Główną siedzibą przewoźnika jest lotnisko Paryż-Roissy-Charles de Gaulle.

Przed wybuchem pandemii firma zatrudniała blisko 85 tys. pracowników. Flota przewoźnika liczy 225 maszyn, głównie airbusy A320-200, A319-100 i A318-100 oraz boeingi 777-300ER i 777-200ER. W ubiegłym roku linie przewiozły 46,8 mln pasażerów.

PAP, jk