Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 01.06.2020

Polskie produkty i usługi mogą wrócić do Chin. Jest szansa na odbudowę eksportu

Zmniejszenie zagrożenia epidemicznego w Chinach jest szansą na odbudowę eksportu polskich produktów spożywczych i kosmetycznych – ocenia Małgorzata Zawisza z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Według niej na ten rynek mogą też z powodzeniem wejść firmy oferujące sprzęt do gier video.

Jak zaznaczyła szefowa biura PAIH w Chengdu, w dużych chińskich miastach, takich jak Szanghaj czy Pekin życie wraca do normy, a większość firm wznowiła działalność.

– Chińscy importerzy odzywają się ponownie do polskich kontrahentów, proszą o wycenę towarów, mają kolejne zamówienia – mówi Małgorzata Zawisza i podkreśla, że ceny transportu morskiego, kolejowego czy lotniczego nie będą spadać w najbliższym czasie. W okresie od 1 marca 2020 do 30 czerwca 2020 opłaty portowe ustalone przez rząd zostaną zmniejszone o 20 proc., a usługi reagowania kryzysowego i opłaty za statki towarowe niebędące tankowcami zostają zniesione.

Dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców

Szefowa biura PAIH podkreśla, że ograniczono liczbę bezpośrednich zagranicznych połączeń lotniczych do jednego lotu tygodniowo realizowanego przez chińskiego przewoźnika. Zagranicznym liniom lotniczym również zredukowano loty do jednego tygodniowo. W ostatnim czasie cztery międzynarodowe linie lotnicze – United Airlines, Qatar Airways, Turkish Airlines, Korean Airlines – ogłosiły planowane wznowienie lotów do Chin w czerwcu.

– Ze względu na zmniejszenie zagrożenia epidemicznego w Chinach powróciły szanse eksportowe dla produktów spożywczych oraz kosmetycznych. To dobra wiadomość również dla polskich przedsiębiorców – ocenia Małgorzata Zawisza.

Przypomina także, że od stycznia do kwietnia tego roku chiński import produktów spożywczych wzrósł o 8,9 proc., a kosmetyków o 11,5 proc. względem analogicznego okresu w 2019 r.


przedsiebiorstwo produkcja przemysl shutterstock 1200.jpg
Eksperci: spadnie znaczenie Chin w globalnym łańcuchu dostaw. Polska może na tym sporo zyskać

Dystrybucja produktów kanałami online

Zawisza zwróciła też uwagę na rosnące wydatki Chińczyków na ochronę zdrowia, zdrową żywność i produkty fitness. Długi czas izolacji w domach wpłynął też na wzrost zainteresowania urządzeniami elektronicznymi, w tym szczególnie: sprzętem VR/AR, kamerami wideo, inteligentnymi okularami, sprzętem do gier video. Wśród chińskich odbiorców rośnie też zainteresowanie zakupami online, w tym nowymi technologiami zakupowymi.

– Polscy producenci powinni rozważać przede wszystkim dystrybucję swoich produktów kanałami online, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Powstaje też nisza dla firm VR/AR, które mogłyby odnieść sukces w Chinach, proponując nowatorskie rozwiązania dla zakupów online – zaznacza szefowa biura PAIH.


Koronawirus Pekin 1200 PAP.jpg
"Pekin nie będzie już tak atrakcyjny". Polityk USA o przyszłej współpracy Europy z Chinami

Nowym możliwościom eksportu do Chin będzie poświęcone webinarium Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, które odbędzie się 5 czerwca.

 

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS