Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 02.06.2020

Plan modernizacji 5 tysięcy kilometrów linii kolejowych

Kolejarze rozpoczęli przygotowania do inwestycji z nowej perspektywy budżetu Unii Europejskiej. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na studium wykonalności dwóch odcinków – Tłuszcz – Ostrołęka oraz Kutno – Płock – Sierpc. Wartość umowy, to siedem milionów złotych.

Na trasach mają być wymienione tory i dobudowane nowe tory, dzięki czemu zwiększy się prędkość nawet do 160 kilometrów na godzinę.

W ramach studium analizowana będzie między innymi budowa drugiego toru oraz podniesienie prędkości pociągów nawet do 160 kilometrów na godzinę.  Planowana inwestycja na trasie Tłuszcz – Ostrołęka zakłada ułatwienie dostępu do pociągów dla mieszkańców 14 miejscowości pomiędzy tymi miejscowościami.

Podróżni zyskają stacje i przystanki  dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, Wykonawca przeanalizuje też potrzebę budowy dodatkowych peronów, a także możliwość przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych. Analiza obejmie również obiekty inżynieryjne, czyli między innymi mosty i wiadukty, które mają być dostosowane do większej prędkości pociągów.


pkp cargo 1200.jpg
Stop degradacji lokalnej infrastruktury kolejowej. Rusza nabór wniosków do programu Kolej Plus

Nowe perony

W przypadku linii  Kutno – Płock – Sierpc planowana jest między innymi  przebudowa peronów, która ma zapewnić wyższy komfort obsługi pasażerów. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Planowana jest także budowa nowej stacji na odcinku Płock Trzepowo – Sierpc. Jej lokalizacja zostanie przeanalizowana w studium. Budowa dwóch łącznic w okolicy Kutna pozwoli  natomiast na sprawny przejazd pociągów w kierunku Warszawy i Włocławka bez konieczności zmiany kierunku jazdy.

Zmodernizowany odcinek z Tłuszcza do Ostrołęki będzie fragmentem systemu transportowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.


shutterstock_pociąg podróżni pkp 1200.jpg
Koronawirus a podróże. Sprawdź obowiązujące od 1 czerwca zmiany

Modernizacja 5 tysięcy km tras kolejowych

Jak mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, w ramach przygotowań do stworzenia tego systemu kolejarze zmodernizują lub wybudują  pięć tysięcy kilometrów linii kolejowych. Dwa tysiące zostało bądź zostanie zmodernizowane w tej perspektywie unijnej, natomiast trzy tysiące przewidziano na przyszłą perspektywę.

Studium posłuży do stworzenia ostatecznego planu modernizacji tych dwóch linii. Potem zostanie wybrany wykonawca prac. Na odcinku Kutno – Płock – Sierpc pociągi pojadą do 120 kilometrów na godzinę, a na odcinku Tłuszcz – Ostrołęka do 160 kilometrów na godzinę.

 

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/sw