Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 16.06.2020

Będą dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. W puli 150 mln złotych

Wsparcie w ramach uruchamianych trzech nowych programów, które mają przyśpieszyć rozwój elektromobilności w Polsce, wyniesie 150 mln złotych – podało Ministerstwo Klimatu. Programy zakładają pomoc finansową w zakupie elektrycznych aut dla firm i osób fizycznych.

Resort klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ruszają z trzema nowymi programami dotyczącymi elektromobilności, skierowanymi do różnych beneficjentów, na łączną kwotę blisko 150 mln zł. Nabór wniosków do programów "Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber" rozpocznie się 26 czerwca.

samochód elektryczny 1200.jpg
Nowy pomysł na wzrost sprzedaży aut elektrycznych

"Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber"

Jak podkreślił minister klimatu Michał Kurtyka, to kompleksowe wsparcie pomoże m.in. poprawić jakość powietrza, ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć poziom hałasu oraz zużycie energii i paliw w transporcie.

– Trwająca epidemia COVID-19 wymaga od nas rozpoczęcia poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą pobudzić gospodarkę. Mamy ambicje, by ożywienie gospodarcze wytyczało nowe ścieżki rozwoju i wzrostu, zielonego wzrostu, stąd tak duże wsparcie dla rozwoju elektromobilności. Szacujemy, że całkowity wpływ trzech naszych nowych programów na polską gospodarkę to ok. 700 mln zł – powiedział minister Kurtyka.

"Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber" stanowią część większego Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 r. całkowity dostępny budżet dofinansowania w wysokości ok. 7,8 mld zł, a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł.

– Chcemy tworzyć warunki i różnego rodzaju zachęty do jeszcze szybszego rozwoju tego obszaru, dlatego m.in. przygotowaliśmy ułatwienia w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa – zaznaczył wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.

Ważny warunek

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej najwięcej dopłaci do zakupu elektrycznych aut dostawczych (do 70 tys. zł) oraz taksówek (do 25 tys. zł). Ma to przynieść najlepszy efekt ekologiczny, gdyż te auta mają największe przebiegi roczne.

Celem programu "Zielony samochód" jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez wsparcie zakupu pojazdów o napędzie wyłącznie elektrycznym wykorzystywanych do celów prywatnych.

samochód elektryczny 1200.jpg
Polskie auto elektryczne. Za kilka miesięcy poznamy prototypy

Do rozdysponowania jest 37,5 mln zł ze środków NFOŚiGW. Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18,7 tys. zł, przy czym nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Jest jeszcze jeden ważny warunek: cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł.

Dla dostawców i taksówkarzy

Z kolei program "eVAN" zakłada dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego przez przedsiębiorców. Budżet tego programu to 70 mln zł, które trafią do firm zdecydowanych na zakup elektrycznych samochodów dostawczych (kategoria N1). W sumie będzie można dofinansować tysiąc takich inwestycji.

Przewidziano dotacje do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup lub leasing pojazdów elektrycznych oraz do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, lecz nie więcej niż 5 tys. zł na nabycie punktu ładowania o mocy do 22 kW – kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 stycznia 2020 r.

Trzeci uruchamiany program, czyli "Koliber", skierowany jest do mikro, małych lub średnich przedsiębiorców, posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. Zarezerwowano na niego 40 mln zł wsparcia na zakup lub leasing tysiąca elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz tysiąca ładowarek domowych typu wall box.

Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów kwalifikowanych (maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę. Okres kwalifikowalności kosztów liczy się od 1 stycznia 2020 r.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS