Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 25.06.2020

Za kilka dni rozpocznie się łączenie dwóch odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy

W najbliższy poniedziałek, 29 czerwca rozpoczną się prace przy łączeniu istniejącej części Południowej Obwodnicy Warszawy, z budowanymi odcinkami. W związku z tym zmieni się organizacja ruchu na ulicy Puławskiej, a także na dotychczasowym zjeździe z obwodnicy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała również o stanie prac na budowie tunelu pod Ursynowem. Jego długość wynosi prawie dwa i pół kilometra.  

Tunel stanowi połowę  pierwszego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 przebiegającego przez Ursynów.

Tunel przekopany, jest już strop, trwa budowa ścian

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała również, że tunel budowany na Ursynowie, który jest częścią południowej obwodnicy Warszawy, został już przekopany, a cała ziemia z jego środka została wywieziona.

Zakończono budowę płyty stropowej. Do zabetonowania pozostały tylko niewielkie otwory technologiczne, które wykorzystywano do wydobywania ziemi spod stropu.

Na bieżąco wykonywane są roboty związane z budową ścian żelbetowych, przejść awaryjnych, stropów łukowych, fundamentów zabudowy chodnikowej wewnętrznej i nisz alarmowych i odwodnieniem tunelu.

Systematycznie też zasypywane są kolejne segmenty stropu na powierzchni, a nad częścią tunelu wykonano już docelowe zagospodarowanie terenu i przywracany jest istniejący wcześniej układ ulic i parkingów.

Kierowcy korzystają już z nowego fragmentu jezdni ulicy Płaskowickiej.

Na pozostałej części trasy trwają prace związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni przyszłej drogi ekspresowej. Przygotowywane jest podłoże pod stabilizację cementem, wykonano też odcinek próbny stabilizacji.

Trwają też prace wykończeniowe na Moście Południowym

Prace prowadzone są także na odcinku obejmującym przeprawę przez Wisłę. Trwa tam budowa konstrukcji drugiej nitki mostu przez Wisłę.

Na nitce północnej, gdzie konstrukcja mostu została połączona na przełomie lutego i marca, wykonawca prowadzi prace wykończeniowe. Układany jest asfalt, budowane są chodniki, a także bariery energochłonne. 

Po wawerskiej stronie  tego odcinka wykonano nawierzchnię betonową. Po stronie wilanowskiej oddano natomiast do użytkowania wiadukt drogowy w ciągu ulicy Sytej.

Podobne prace prowadzone są na węźle Patriotów, który jest częścią odcinka biegnącego pomiędzy węzłami Wał Miedzeszyński. 

Na ciągu głównym trasy rozpoczęto montaż ekranów oraz barier energochłonnych, przystąpiono także do montażu oświetlenia drogowego. Budowa tego odcinka zostanie zakończona w grudniu tego roku.

Przyczyną opóźnienia jest zmiana planów i budowa wiaduktu pod czwarty tor linii kolejowej. GDDKiA podpisała już w tej sprawie aneks z wykonawcą prac.  

Początkowo inwestycja miała być zakończona w tym roku.

Cała Południowa Obwodnica Warszawy zostanie oddana do użytku prawdopodobnie nie w tym, ale w przyszłym roku.

Winne opóźnień są trudne warunki atmosferyczne, a konkretnie wysoki stan Wisły, który w zeszłym  roku wyhamował prace, a także konieczność dostosowania planów budowy drogi do planów rozbudowy krzyżującej się z nią linii kolejowej.

Budowa trzech odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2, pomiędzy węzłami Puławska i Lubelska, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Aleksander Pszoniak