Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 12.07.2020

Elektryfikacja nie ominęła Porsche - zobacz model Taycan

Elektryfikacja – to nowa faza rozwoju motoryzacji, która, tak jak zmieniła życie gospodarstw domowych przed ponad 100 laty, tak teraz zmienia branżę czterech kółek. A jak bardzo, świadczy rosnąca kariera elektrycznego Porsche Taycan. Jak pisze gazeta Handelsblatt, w tym roku co dziesiąte Porsche sprzedawane w Niemczech było elektrycznym Taycanem.

Jak pisze gazeta, pierwszy sportowy samochód elektryczny niemieckiej marki z Zuffenhausen jest nadzieją dla niemieckiego przemysłu. Jednocześnie dodaje, że  Taycan jest wszystkim - ale nie zabójcą innego elektrycznego konkurenta - Tesli.

samochody elektryczne ekologia 1200.jpg
Rynek motoryzacyjny: do 2030 r. większość aut nie będzie już napędzana silnikami spalinowymi

Porsche pozostaje wciąż autem luksusowym

Jak czytamy w dzienniku, Taycan jest skierowany do zamożnych klientów. Podstawowa wersja kosztuje 103 tys. euro, nawet z obniżonym podatkiem VAT, podczas gdy najwyższej klasy model Turbo S jest o 80 tys. euro droższy.

W dodatku za większą baterię, asystenta parkowania i długą listę innych dodatków w modelu 3, producent samochodów sportowych pobiera opłatę w wysokości 52,3 tys. euro.

Elektryczne Porsche nie zapomina o tradycjonalistach

Podczas gdy Tesla - elektryczny pionier z Kalifornii trafia przede wszystkim do klientów z zamiłowaniem do technologii, którzy z pełnym przekonaniem jeżdżą samochodami elektrycznymi, Porsche Taycan chce również przekonać tradycjonalistów, którzy są zagorzałymi przyjaciółmi silnika spalinowego.

Stąd Porsche dołożyło wszelkich starań, aby nie odstraszyć tradycjonalistów. Wiele rzeczy jest takich samych, jak w innych samochodach sportowych z fabryki w Zuffenhausen: sportowa kierownica, podsufitka Alcantara. Dysze wentylacyjne można indywidualnie sterować elektrycznie.

Drugie wskazanie zegara analogowego tyka na desce rozdzielczej, dzięki czemu zawodnicy mogą kontrolować czasy okrążeń. Zegar jest klasyczny - ale, jak pisze gazeta, oczywiście niepotrzebny.


electric-car-4381728_1280 (1)_1.jpg
Myślisz o kupnie auta elektrycznego? Zobacz, jak skorzystać z dopłat

Taycan oferuje jednocześnie wiele systemów wyścigowych. Zakrzywiony wyświetlacz o przekątnej 16,8 cala za kierownicą pokazuje nie tylko nawigację i znaki drogowe, ale także czasy okrążeń, a nawet siły odśrodkowe, które wpływają na kierowcę. Dodatkowy wyświetlacz o przekątnej 10,9 cala zapewnia dodatkowe informacje.

Elektronika, elektronika, elektronika…

 A tam, gdzie inne modele Porsche mają zmianę biegów, w Taycan jest inny wyświetlacz, który można wykorzystać do sterowania systemem dźwiękowym Bose, automatyczną klimatyzacją i ładowaniem.

Cztery tryby jazdy można wybrać za pomocą pokrętła na kierownicy: W trybie „Range” silnik żegna się z tylną osią, a prędkość maksymalną zmniejsza się do 110 km / h.

„W ruchu miejskim to wystarczy, a zasięgowi pomaga”- czytamy w dzienniku.

Taycan 4S łatwo porusza się w ruchu miejskim. Ponieważ w przeciwieństwie do silnie napędzanych samochodów wyścigowych PS, zapewnia swoją moc w tak dobrze odmierzony sposób, że nie trzeba się martwić o przypadkowe wylądowanie na zderzaku samochodu przed nim.

Jeśli dopłaci się dodatkowe 487 euro, Porsche zainstaluje „Electric Sound”. Efekt akustyczny we wnętrzu, który podczas przyspieszania brzmi jak przyspieszający tramwaj.

600-kilogramowy akumulator pozwala na przejechanie 450 km

Dzięki elektromechanicznej stabilizacji przechyłu Porsche trzyma się jak przyklejone do drogi. Akumulator 650 kg w podwoziu zapewnia niezbędne dociążenie i równowagę.

Akumulator w samochodzie testowym został zmodernizowany z 79,2 kilowatogodzin (kWh) do 93,4 kWh. To wystarczy na 450 kilometrów, obiecuje producent.

Ładowanie – dobrze posiadać własną stację ładująca w domu

Jak pisze gazeta, poszukiwanie punktów ładowania jest nieco denerwujące. Wewnętrzny system nawigacji pokazuje pobliskie stacje szybkiego ładowania, ale nie można ich sortować według mocy. W teście gazety, pierwsze poszukiwanie energii kończy się zatem na stacji ładującej o mocy 50 kW, która nie chce oddać energii pomimo niektórych połączeń telefonicznych z infolinią, a następnie na stacji ładującej o mocy 11 kW, gdzie Taycan potrzebuje prawie dziewięciu godzin na pełne naładowanie.

Kierowcy Porsche od samego początku mogą potrzebować własnej stacji benzynowej, kierowcy Taycan powinni przynajmniej pomyśleć o własnej stacji ładującej.

Nawet w dużych miastach publiczne punkty ładowania nie dotarły jeszcze do obszarów mieszkalnych. Pod koniec dnia jest ładowany na prawdziwej stacji benzynowej, którą jako kierowca samochodu elektrycznego chciałeś zostawić na zawsze. Tam prąd przepływa przez stację szybkiego ładowania o mocy 50 kW, a Taycan jest gotowy do jazdy po około godzinie, 20 minutach i lunchu obok.

 Wzdłuż obecnych autostrad liczba kolumn, na których Taycan może ładować dzięki napięciu systemowemu 800 woltów o maksymalnej mocy ładowania 270 kW, jest teraz wystarczająco duża. Zasięg do 100 kilometrów można wypełnić w ciągu pięciu minut. Taycan wchłania do 80 procent ładunku w 22,5 minuty. Szybciej niż jakakolwiek Tesla.

Specyfikacja techniczna

Czteromiejscowy, czterodrzwiowy sportowy sedan wyższej klasy, długość: 4,96 metra, szerokość: 1,97 metra (szerokość z lusterkami zewnętrznymi: 2,14 metra), wysokość: 1,38 metra, rozstaw osi: 2,90 metra, pojemność bagażnika: przód 81 / tylne 407 litrów.

Taycan 4S: akumulator 79,2 kWh (z akumulatorem wydajności plus akumulator 93,4 kWh): dwa stale wzbudzone silniki synchroniczne; Moc szczytowa 320 (360) kW / 435 (490) KM, moc overboost 390 (420) kW / 530 (571) KM, maksymalny moment obrotowy: 640 (650) Nm, napęd na wszystkie koła, dwubiegowa skrzynia biegów na tylnej osi, 0- 100 km / h: 4,0 s, prędkość maksymalna: 250 km / h, zużycie: 25,7–21,1 (26,2–22,0) kWh / 100 km, emisja CO2: 0 g / km, klasa efektywności : A +, cena: od 102,0945 euro; Cena samochodu testowego: 155.226 euro.

Handelsblatt, jk