Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 04.08.2020

Raport: w kilka tygodni polski e-handel urósł dwukrotnie

Udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł w kilka tygodni pandemii z 5,5 proc. na koniec 2019 r. do blisko 12 proc. w jej szczytowym momencie - wynika z analizy banku Santander. W USA taki wzrost zajął niemal siedem lat.

Zdaniem autorów raportu dostępne dane świadczą, że rok 2020 będzie dla polskiej branży e-commerce najlepszy w dotychczasowej historii. 

Jak napisano w publikacji, w udziale handlu internetowego w przychodach firm (bez podziału na sektor działalności oraz typ odbiorcy, indywidualny – B2C, lub biznesowy – B2B) Polska plasuje się na poziomie europejskiej średniej wynoszącej ok. 18 proc.

Jednocześnie pod względem liczby firm oferujących swoje towary lub usługi w internecie jesteśmy nieznacznie poniżej średniej unijnej – 16 proc. polskich firm sprzedaje w kanale internetowym, w porównaniu do 20 proc. średnio w UE.

e-handel free1200.jpg
Eksperci: w dobie koronawirusa e-handel w Polsce kwitnie

- W zaledwie kilka tygodni przypadających na okres wprowadzenia ograniczeń związanych z zachowaniem bezpieczeństwa w stanie pandemii udział e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrósł z ok. 5,5 proc. na koniec 2019 r. do blisko 12 proc. w szczytowym momencie - napisano.

Dla porównania, jak zauważono, analogiczny wzrost internetowej sprzedaży na największym rynku e-commerce na świecie, jakim są Stany Zjednoczone, zajął niemal siedem lat.

Trwała zmiana przyzwyczajeń

Biorąc pod uwagę wzrost sprzedaży online, wyraźnym liderem była kategoria odzieży i obuwia, gdzie porównując stan z kwietnia br. z tym z początku roku, udział sprzedaży internetowej wzrósł ponad 2,5-krotnie.

internet.jpg
Przeniesienie handlu do internetu. Rządowy projekt dla przedsiębiorców na czas pandemii

Jak się dowiadujemy - w większości branż składających się na handel detaliczny pandemia spowodowała trwałą zmianę przyzwyczajeń konsumentów i przeniesienie części zakupów do internetu, nawet w przypadku produktów spożywczych.

Stabilny poziomu internetowych wydatków

Według danych za pierwszą połowę lipca br. poziom wydatków internetowych ustabilizował się na poziomie blisko 140 proc. wydatków z analogicznego okresu ub.r.

Oznacza to, że udział e-commerce w handlu detalicznym może się ustabilizować na poziomie ok. 8 proc. w 2021 r.

PAP, PR24, akg