Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 19.08.2020

Opłaty za drogi: od 2021 r. nowy system oparty o geolokalizację satelitarną

Od 2021 r. zacznie działać nowy system opłat drogowych. Ministerstwo Finansów informuje, że bazował będzie na systemie satelitarnym.

- Wraz z wejściem nowego systemu opłat za przejazd po drogach krajowych, KAS udostępni kierowcom około 220 Punktów Obsługi Klienta, gdzie m.in. będzie można zarejestrować się w systemie, czy skonfigurować urządzenia do lokalizacji - poinformował Przemysław Koch z MF.

shutterstock autostrada a2 1200 (1).jpg
Dobra wiadomość dla kierowców. Nowy odcinek autostrady A2 już otwarty

Powstanie sieć obsługi klientów

- Planujemy, że w momencie uruchomienia nowego systemu dostępna będzie sieć obsługi klientów licząca około 220 punktów. Kierowca będzie tam mógł się zatrzymać i zostać kompleksowo obsłużony, począwszy od pełnego wsparcia w rejestracji w systemie, poprzez rejestrację użytkownika, pojazdu czy urządzenia służącego do przekazywania koordynat geolokalizacyjnych - powiedział Koch, który jest pełnomocnikiem ministra finansów ds. informatyzacji.

Nowy system poboru opłat wykorzysta już istniejące rozwiązania

Dodał, że wsłuchując się w głosy przewoźników, nowy system poboru opłat został zaprojektowany jako rozwiązanie otwarte, umożliwiające wykorzystanie już istniejących systemów lokalizacji floty, tzw. ZSL-ów (Zintegrowanych Systemów Lokalizacyjnych) oraz fizycznych urządzeń lokalizacyjnych, tzw. OBU (On-board Unit), a także bezpłatnej aplikacji mobilnej MF, możliwej do instalacji na smartfonie czy też tablecie.

- Budujemy system otwarty, czyli taki, który da użytkownikowi dróg możliwość wyboru urządzenia, które będzie wykorzystywał do przekazywania koordynat geolokalizacyjnych, na podstawie których naliczymy adekwatną opłatę - tłumaczył.

wezl 12.jpg
Rozbudowa Południowej Obwodnicy Warszawy. Odcinek wawerski prawie gotowy

Przy opłatach będzie można korzystać z trzech modeli: aplikacji mobilnej, ZSL-ów oraz urządzenia OBU

- Użytkownik będzie decydował, czy skorzysta z darmowej aplikacji mobilnej, którą będzie można zainstalować na smartfonie, czy na urządzeniu typu tablet. Będzie też możliwość korzystania z fabrycznie montowanych systemów lokalizacyjnych w samochodach, czyli tzw. ZSL-ów. Dopuszczamy także trzecią metodę, czyli urządzenia OBU. Takie urządzenie będzie można nabyć na zasadach komercyjnych w sieci punktów obsługi klienta, a także na wolnym rynku, np. bezpośrednio od Operatora urządzeń OBU - dodał.

Obecnie opłaty pobierane tylko za pomocą urządzenia OBU

Obecnie działający system zapewnia pobór opłat jedynie za pomocą OBU, za które trzeba uiścić kaucję. Jak poinformował Koch, stare urządzenia będzie można zwrócić, będzie za nie zwracana kaucja. Korzystanie z nowego systemu poboru opłat za pośrednictwem aplikacji mobilnej MF oraz ZSL nie powinno wiązać się z dodatkowymi kosztami po stronie użytkownika.

Uruchomienie nowego systemu opłat możliwe przed lipcem 2021 r.

Zgodnie z przepisami ustawowymi uruchomienie nowego systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych ma ruszyć najpóźniej w lipcu 2021 roku, ale Koch zapewnia, że zgodnie z przyjętym harmonogramem stanie się to wcześniej.

ad 1200.jpg
Powstanie kolejna ekspresówka - połączy Bielsko-Białą z aglomeracją Śląską

- Obecna umowa utrzymaniowa na stary system obowiązuje do końca stycznia 2021 roku. Tak prowadzimy projekt, żebyśmy byli gotowi na uruchomienie nowego systemu w pierwszych miesiącach 2021 roku. Jednakże data uruchomienia nowego systemu poboru opłat, zgodnie z przepisami ustawowymi zostanie wskazana w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych - stwierdził Koch.

Rejestracja w systemie za pomocą portalu

Rejestracji w systemie będzie można dokonać poprzez specjalny portal typu self service, który będzie częścią e-urzędu budowanego przez Ministerstwo Finansów.

Koch wyjaśnił, że będzie można tam zarejestrować konto użytkownika, przewoźnicy będą mogli zarejestrować floty pojazdów lub pojedynczy pojazd. Będzie też można rejestrować urządzenia służące do lokalizacji i powiązać te urządzenia z poszczególnym pojazdem. System umożliwi automatyzację tych procesów poprzez interfejsy integracyjne (API).

Wprowadzenie nowego systemu będzie poprzedzone pilotażem

Pełnomocnik MF poinformował, że portal pozwalający na rejestrację w nowym systemie ma zacząć funkcjonować mniej więcej miesiąc przed uruchomieniem całego systemu, aby przewoźnicy i kierowcy mieli wystarczający czas na dokonanie rejestracji. Wdrożenie systemu będzie poprzedzone pilotażem oraz dialogiem publicznym z przewoźnikami, w ramach którego omówione zostaną wszelkie poruszone przez nich kwestie.

Koch dodał, że w momencie rejestracji użytkownik będzie mógł zaznaczyć, że miał konto w starym systemie, w celu przeniesienia środków pieniężnych i wykorzystania ich do uiszczenia opłaty za przejazd po drogach płatnych w nowym systemie.

Nowy system tańszy: bez tzw. bramownic, opierający się o pozycjonowanie satelitarne

Jak zapewnił Koch, koszty związane z budową i utrzymaniem systemu będą niższe niż obecnie, ponieważ budowany system oparty zostanie na geolokalizacji i pozycjonowaniu satelitarnym, co pozwoli na elastyczne kształtowanie siatki dróg płatnych, z uwagi na brak konieczności budowy specjalnych bramownic, które są konieczne przy obecnie działającym systemie radiowym.

Dodatkowo system wykorzysta działające produkcyjnie komponenty systemu SENT (System rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych) oraz jest budowany siłami własnymi, w oparciu o służby IT administracji państwowej, m.in. Instytut Łączności, jednostki Ministerstwa Finansów, spółkę Aplikacje Krytyczne oraz Centrum Informatyki Resortu Finansów.

Pełnomocnik wyjaśnił, że za kształtowanie opłat za przejazd po drogach krajowych oraz za sieć dróg płatnych odpowiada Ministerstwo Infrastruktury i jeżeli resort zdecyduje o rozszerzeniu sieci dróg płatnych, to w oparciu o nowy system trzeba będzie jedynie wprowadzić koordynaty geolokalizacyjne płatnego odcinka.

Pieniądze z systemu poboru opłat za przejazd po drogach krajowych zasilają Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowane są inwestycje na sieci dróg krajowych.

PAP, jk