Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 02.09.2020

Budowa estakady na Zakopiance przyspieszy. GDDKiA wybrała nowego wykonawcę

Budowa estakady w ciągu S7, czyli popularnej Zakopianki, na odcinku Lubień – Naprawa, będzie kontynuowana. Estakadę wykona dotychczasowy podwykonawca – polska firma TBM z Grzybna.

7,6-kilometrowy odcinek Lubień – Naprawa budowało polsko-ukraińskie konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING. Do tej pory inwestycję zrealizowano w 87,51 proc. – m.in. ukończono i udostępniono kierowcom jedną jezdnię. W lipcu odstąpiono od umowy z wykonawcą na budowę niedokończonego odcinka. W ciągu siedmiu dni plac budowy zostanie przekazany nowemu wykonawcy.

budowa droga inwestycja prace budowlane free shut 1200.jpg
Rozpoczęła się budowa kolejnego odcinka drogi S3



Zaleganie z płatnościami przez wykonawcę

Jak informuje rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Iwona Mikrut, w ramach umowy wykonawca ma dokończyć budowę estakady w ciągu S7 Lubień – Naprawa, zgodnie z wydaną decyzją ZRID, dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania, i dokonać odbioru robót budowlanych po ich zakończeniu. Koszt prac wyceniony został – po negocjacjach – na 42,23 mln zł brutto. Termin zakończenia robót określono na 12 miesięcy i 15 dni wliczając okres zimowy.


Firma TBM budowała wcześniej estakadę w Lubniu jako podwykonawca konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING, jednak wstrzymała prace z powodu zalegania z płatnościami przez wykonawcę.

17 lipca 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy na budowę odcinka z konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING ponieważ "mobilizacja wykonawcy nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni S7 Lubień – Naprawa w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r.".


Inwestycja uzyskała dofinansowanie z UE

S7 z Lubnia do Naprawy powstaje w ramach większego zadania (budowa drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka Zdrój o długości 16,7 km), które zostało podzielone na trzy mniejsze. Cała inwestycja uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej w wysokości ponad 1,322 mld zł.
Pod koniec września zeszłego roku oddano do użytku pierwszy z tych odcinków S7 – od Skomielnej Białej do Rabki Zdrój oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy głównej przyspieszonej od Rabki-Zdroju do Chabówki. Ponad 6-km trasę budowała włoska firma Salini Impregilo. Koszt inwestycji wyniósł ok. 615 mln zł.


Wciąż trwa budowa odcinka Naprawa – Skomielna Biała o długości ok. 3 km z dwukomorowym tunelem pod górą Mały Luboń o długości każdej nitki ok. 2 km. Zgodnie z planami kierowcy pojadą nim w 2021 r. Inwestycję realizuje włoska firma Astaldi za blisko 969 mln zł.

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS, md