Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 07.09.2020

Nowe obwodnice dla Słupska i Dąbrowy Tarnowskiej

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zatwierdził program inwestycji dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu drogi krajowej nr 21. Inwestycja została ujęta w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Od dziś kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. 

- Kierujemy do realizacji kolejne zadania z Programu budowy 100 obwodnic. Słupsk i Kobylnica zyskają tak bardzo potrzebne mieszkańcom i kierowcom obwodnice. Obecny rząd udowodnił wielokrotnie, że dotrzymuje danego słowa. Nie tak dawno ogłosiliśmy realizację 100 obwodnic, głównie średnich i mniejszych miejscowości, a dotychczas uruchomiona została już ponad połowa zadań z tego programu - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto 

W ramach planowanej inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości ok. 9 km. Podstawowym celem budowy obwodnicy Słupska i Kobylnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 21. Chodzi przede wszystkim o ruch z obecnej obwodnicy Słupska w ciągu S6 w kierunku Łeby.


1200_drogi_obwodnice_TT.jpg
Nowe obwodnice Mazowsza. Ogłoszono przetargi na prace przygotowawcze

 Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny, a także zwiększy przepustowość dróg w Słupsku. Inwestycja będzie powiązana z realizacją ciągu drogi ekspresowej S6, która jest planowana w najbliższych latach. Obecnie budowana jest pierwsza część tej trasy w kierunku Trójmiasta. Budowa obwodnicy poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.


Obwodnica Słupska i Kobylnicy.jpg Obwodnica Słupska i Kobylnicy.jpg

 Dla obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 prowadzone są prace przygotowawcze związane z opracowaniem dokumentacji i uzyskaniem decyzji administracyjnych. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy planowane jest na II połowę 2023 r., a zawarcie umowy w II kwartale 2024 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2025-2028.


BUDOWA DROGI twitter - GDDKiA.jpg
Sto obwodnic od 2020 do 2030 roku. Zobacz, gdzie powstaną

Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej

 Już od dziś kierowcy będą mogli korzystać z obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Dzięki niej większość ruchu tranzytowego zostanie wyprowadzona z centrum miasta. Przygotowania i budowa trwały prawie 20 lat. Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej ma prawie siedem kilometrów długości i biegnie w ciągu drogi krajowej numer 73 od ulicy Warszawskiej do ulicy Piłsudskiego. Jednym z elementów inwestycji była budowa ronda, które ułatwia skomunikowanie obwodnicy z innymi częściami miasta.

W kwietniu 2018 roku został rozstrzygnięty konkurs ofert. Wygrało polsko-węgierskie konsorcjum. Wartość kontraktu przekraczała 100 milionów złotych. Inwestycja miała być zakończona w kwietniu tego roku, ale powstały opóźnienia spowodowane między innymi lokalnymi podtopieniami. Termin otwarcia obwodnicy przesunięto więc na wrzesień.


obw. Dąbrowy Tarnowskiej DK73 obw. Dąbrowy Tarnowskiej DK73

820 km nowych obwodnic 

W ramach rządowego Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.



PR24/IAR/PAP/Aleksander Pszoniak/sw