Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 09.09.2020

Wielki program drogowy dla Polski. Adamczyk: tysiące kilometrów autostrad i dróg ekspresowych, obwodnice w 100 miastach

O wielkim programie drogowym – oznaczającym zrealizowanie łącznie 6138 km dróg ekspresowych i 2095 km autostrad, a także ponad 80 inwestycji przewidzianych w rządowym programie 100 obwodnic na lata 2020-30 – mówił w Karpaczu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister Adamczyk na Forum Ekonomicznym 2020 w Karpaczu uczestniczył w rozmowie o infrastrukturze, podczas której przedstawił – jak zaznaczył – "pierwsze okazanie publiczne" projektu Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.

Do 2030 r. powstanie ponad 2 tys. km autostrad i ponad 6 tys. km dróg ekspesowych

Podał, że celem rządu i ministerstwa infrastruktury do 2030 r. jest m.in. zrealizowanie łącznie 6138 km dróg ekspresowych i 2095 km autostrad.

- Jestem umówiony z panem premierem, że to pan premier Mateusz Morawiecki będzie mówił o nowych programach; one wstępnie uzyskały już akceptację, oczywiście zostaną poddane konsultacjom społecznym. (…) Nie będę mówił o kwotach, ale są one obfite – zapewnił.

Wśród inwestycji drogowych m.in. autostrady, drogi krajowe, Via Carpatia, Via Baltica, ring wokół Warszawy

- Pojedziemy na całej długości autostradą A1, ona już jest w budowie, prace postępują bardzo szybko. Droga ekspresowa S1 – do granicy ze Słowacją.

Droga S7 od portów do, mam nadzieję, Chyżnego – być może z Rabki do Chyżnego droga główna przyspieszona, ale na pewno dwujezdniowa – zapowiedział minister.

- Do 2030 r.: w całości zrealizowana Via Carpatia, która już jest w budowie, Via Baltica, która za dwa lata zostanie zrealizowana, w pełni droga S6 wzdłuż wybrzeża, w pełni ring wokół Warszawy w ciągu drogi S50, który będzie włączał się w Centralny Port Komunikacyjny – wymieniał szef MI.

Zostanie w pełni zrealizowana droga S11 z Koszalina na Górny Śląsk, Beskidzka Droga Integracyjna również w całości, droga ekspresowa nr 75 nazywana "sądeczanką", na pewno "dziesiątka", autostrada A2 do granicy z Białorusią, droga S17 na Lubelszczyźnie, droga nr 74 z Niska w kierunku Łodzi, droga ekspresowa nr 12, droga S3, przebudowana A18 i autostrada A4” – dodał, uściślając, że chodzi o odcinek między Wrocławiem a Krzyżową.

Rząd chce przeznaczyć na inwestycje duże środki, "ich wielkość pozytywnie zaskoczy"

Pytany o perspektywę kwot, za które byłyby realizowane te inwestycje, Adamczyk ocenił, że "premier jest zdeterminowany i chciałby, ma nadzieję, że rząd potwierdzi wysoki limit finansowy". – Nie mogę powiedzieć, jaka to będzie kwota, ale zaskoczy to wszystkich pozytywnie – nie tylko użytkowników dróg, ale także zaskoczy to branżę drogową – ocenił.

Rząd chce przeznaczyć również 5 mld zł na utrzymanie dróg krajowych

"Dzisiaj przedsiębiorcy w Polsce mogą planować swoją przyszłość" – przekonywał w tym kontekście minister infrastruktury. Zasygnalizował, że poza nowymi inwestycjami premier zaakceptował też przygotowany w nowym PBDK projekt programu utrzymania dróg krajowych na lata 2020-30, przewidującego rocznie ponad 5 mld zł.

Wielkie inwestycje drogowe mają zwiększyć bezpieczeństwo ich użytkowników

"Wypełniamy strategię transportową konkretnymi projektami, dla których będziemy chcieli uzyskać dofinansowanie środkami Unii Europejskiej. Te programy są niezbędne, aby uzyskać akceptację urzędników z Brukseli, że warto inwestować w Polsce, bo będziemy mieli efekt bezpieczeństwa" – wskazał minister, przypominając, że koszt wypadków drogowych w Polsce w 2018 r. sięgnął 56 mld zł.


inwestycje budowa 1200.jpg
Minister infrastruktury: z nowych środków UE może powstać w Polsce nawet 2 tys. km dróg



- Mamy spełnienie deklaracji pana premiera Mateusza Morawieckiego: pan premier zmobilizował nas i na jego prośbę przygotowaliśmy projekt programu bezpiecznej infrastruktury drogowej. To niebagatelne środki dedykowane różnym urządzeniom drogowym, chociażby oświetlenia przejść dla pieszych - dodał Adamczyk.

Zobrazował, że tylko w Małopolsce pilotażowy program w tym zakresie przyniósł spadek liczby śmiertelnych ofiar wypadków na przejściach dla pieszych o ponad 40 osób w ciągu roku.

- Ten program bezpiecznej infrastruktury drogowej będzie zabezpieczał miejsca, które są dzisiaj najbardziej niebezpieczne, bo bezpieczeństwo na drogach jest priorytetem naszego rządu" - zapewnił minister infrastruktury.

Jest też 100 obwodnic, z czego podpisano już ponad 80 programów inwestycyjnych

Dla ponad 80 inwestycji przewidzianych w rządowym programie 100 obwodnic na lata 2020-30 podpisano już programy inwestycyjne, czyli uruchomiono proces realizacji – poinformował w środę na Forum Ekonomicznym 2020 w Karpaczu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


budowa drogi 1200.jpg
W ciągu 10 lat powstanie w Polsce 100 nowych obwodnic. Zobacz ich przebieg

- Dla 100 obwodnic, które zostały wybrane z ponad 600 miejsc w Polsce, gdzie oczekiwane są obwodnice, w ponad 80 przypadkach zostały podpisane programy inwestycyjne. To decyzje rządu, że zabezpieczamy środki finansowe na budowę obwodnicy i polecamy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przygotowanie dokumentacji – zaznaczył w trakcie rozmowy o infrastrukturze Adamczyk.

- W bardzo wielu wypadkach miejscowości, gdzie projektujemy obwodnice, nie mają przygotowanych żadnych dokumentów, ani studium wykonalności, ani oceny oddziaływania na środowisko, a to są prace, które trwają w czasie. Program inwestycyjny uruchamia te procesy. Ale w 23 przypadkach już z tego programu albo przetargi są ogłaszane, albo rozstrzygane – i idziemy w realizację – dodał.

Na program 100 obwodnic przeznaczono 28 mld zł

Jak informował minister Adamczyk, ogłaszając w lutym br. program 100 obwodnic, według wstępnych szacunków wartość inwestycji, które w całym kraju mają zostać zrealizowane w latach 2020-2030 w ramach programu, to 28 mld zł.


obwodnica1200.jpg
Południowa Obwodnica Warszawy będzie gotowa w połowie przyszłego roku. Pierwszy odcinek – jeszcze w tym roku

Kryteriami wyboru miejscowości były: natężenie ruchu w poszczególnych miastach i miasteczkach, bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz "ważne czynniki społeczno-gospodarcze". Przy wyborze lokalizacji brano pod uwagę poprawę dostępu do miejscowości i regionów turystycznych.

Obwodnice finansowane z Krajowego Funduszu Drogowego

Budowa obwodnic ma być finansowana z pieniędzy Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Do KFD wpływają środki z opłaty paliwowej, kredytów i pożyczek. Konto KFD zasilają ponadto wpływy z Elektronicznego Systemu Poboru Opłat. Kolejnym źródłem wpływów do KFD są pieniądze unijne.

W tym roku ogłoszono już 20 przetargów na budowę obwodnic

W tym roku, do pierwszych dni września, GDDKiA ogłosiła ogółem 20 przetargów na zadania o łącznej długości 249 km i wartości ok. 8,9 mld zł. Było to 16 zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych o łącznej długości 221,8 km i wartości ok. 7,8 mld zł, cztery obwodnice z rządowego programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 27,2 km i wartości ok. 975 mln zł.

PAP, jk