Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 02.10.2020

Inwestycje drogowe na Podkarpaciu. Obwodnica Stalowej Woli i Niska z dofinansowaniem UE

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarły umowę o dofinansowanie projektu i budowy obwodnicy Stalowej Woli i Niska.

Aktualne zaawansowanie prac tej pierwszej inwestycji wynosi prawie 80 proc., a jej zakończeniet planowane jest na maj 2021 roku.

Drogą krajową 77 dojedziemy do granicy wschodniej w Korczowej oraz w Medyce

- Droga krajowa nr 77 jest jednym z ważniejszych korytarzy transportowych Podkarpacia i całego kraju, prowadzi ruch pojazdów m.in. do przejść granicznych w Korczowej i Medyce. Obecnie DK77 przebiega przez tereny o ścisłej zabudowie Stalowej Woli i Niska. Wysokie natężenie ruchu w tych miastach powoduje duże utrudnienia dla mieszkańców. Do tego dochodzi również ograniczony ruch pojazdów pow. 3,5 tony przez centrum miasta Niska, co utrudnia rozwój lokalnym przedsiębiorcom. Obwodnica usprawni komunikację drogową w regionie, zwiększy przepustowość dróg i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miast, co wpłynie na poprawę komfortu życia ich mieszkańców oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu - tłumaczy wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

adamczyk pap1200.jpg
Wielki program drogowy dla Polski. Adamczyk: tysiące kilometrów autostrad i dróg ekspresowych, obwodnice w 100 miastach

Inwestycja zostanie dofinansowana ze środków UE

Zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie całkowity koszt projektu to 297,2 mln zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych wynosi 228,4 mln zł, w tym wysokość dofinansowania UE to 194,1 mln zł.

Nowa obwodnica ma 15,3 km

Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska w ciągu drogi krajowej nr 77 o długości 15,3 km obejmuje odcinek od Stalowej Woli do połączenia z realizowaną drogą ekspresową S19 na terenie gminy Nisko.

Obwodnica realizowana jest w systemie projektuj i buduj. Wykonawca - konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion, opracował dokumentację projektową i uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co pozwoliło na rozpoczęcie budowy trasy.

Inwestycja obejmuje budowę drogi jednojezdniowej dwupasowej ze skrzyżowaniami jednopoziomowymi i dwupoziomowymi, dwoma łącznikami drogowymi, mostami, wiaduktami, przepustami, drogami obsługującymi przyległy teren, urządzeniami ochrony środowiska oraz przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją.

BUDOWA DROGI twitter GDDKiA.jpg
Przetarg na kolejny fragment Via Carpatia. Zobacz, gdzie będzie przebiegać nowa trasa

W ramach programu „100 obwodnic” ruszył też przetarg dotyczący budowy obwodnicy Przemyśla

Jednocześnie GDDKiA ogłosiła przetarg na wykonanie studium korytarzowego, studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Przemyśla w ciągu dróg krajowych 28 i 77.

Obwodnica Przemyśla zostanie zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. To nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna.

– Budowa obwodnicy Przemyśla zapewni efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego, a także poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i jakości życia mieszkańców. Poprawa przepustowości dróg krajowych nr 28 i 77, czyli głównych arterii Podkarpacia, jest jednym z kluczowych elementów, które mogą zwiększyć dynamikę rozwoju tego regionu. Realizacja planowanych w Programie budowy 100 obwodnic inwestycji pozwoli również zaspokoić oczekiwania mieszkańców związane z bezpieczną komunikacją – powiedział Rafał Weber.

Ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie projektuj i buduj jest planowane na początku 2024 r., a ukończenie zadania przewidziano w połowie 2028 r.

Program budowy 100 obwodnic

W ramach rządowego Programu 100 obwodnic do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.

PolskieRadio24.pl/mi.gov.pl/DoS