Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Adam Kaliński 05.10.2020

Zniknie wąskie gardło komunikacyjne aglomeracji Krakowa. Ważny węzeł A4 do rozbudowy

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycji dla rozbudowy węzła A4 Kraków Południe łączącego południową obwodnicę miasta z drogą krajową nr 7, czyli Zakopianką. Zadanie zaplanowano na lata 2025 – 2026.

- To niezmiernie ważna i oczekiwana przez kierowców inwestycja. Pozwoli zaoszczędzić czas spędzony w pojazdach, ograniczy emisję spalin oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa podróży. Dziś w godzinach szczytu miejsce to jest wąskim gardłem komunikacyjnym aglomeracji Krakowa - powiedział minister infrastruktury.

Jak wskazał, podpisanie programu inwestycji oznacza przyznanie finansowania na realizację zadania. Umożliwia to rozpoczęcie przygotowań etapu dokumentacyjnego i w dalszej kolejności rozbudowy.

DROGA BUDOWA.jpg
Przybędzie nowych dróg i obwodnic. GDDKiA: plan przetargów na przyszły rok gotowy

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy południową obwodnicą Krakowa w ciągu autostrady A4 oraz dk7 (Zakopianką) i miastem Kraków.

Dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tomasz Pałasiński wskazał, że poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe, łącznicach i dk7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększona będzie przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Niezbędne jest uzupełnienie węzła o brakujące łącznice Rzeszów – Centrum Krakowa oraz Centrum Krakowa – Rzeszów.

- Brak tych relacji skutkuje zawracaniem pojazdów na ul. Zakopiańskiej i ma negatywny wpływ na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu. Konieczna jest także likwidacja sygnalizacji świetlnej na łącznicy oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej - zaznaczył.


Posłuchaj
00:20 10666350_1.mp3 Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk o planach poszerzenia odcinka autostrady A4 w Krakowie. (IAR)

W ramach rozbudowy węzła uwzględnione są: budowa estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych oraz przebudowa łącznic.

Miasto Kraków, w granicach którego zlokalizowana będzie inwestycja, deklaruje partycypację w kosztach odszkodowań i części robót. Zostanie zawarte porozumienie z miastem Krakowem w sprawie współfinansowanie tego zadania.

Prace przygotowawcze do rozbudowy węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2020 – 2024, a realizację robót na lata 2025 – 2026.

Od granicy miasta Krakowa na południe trwa już opracowanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego dla rozbudowy dk7 w Libertowie. Do zakresu etapu dokumentacyjnego należy tu także uzyskanie decyzji środowiskowej i przygotowanie koncepcji programowej.

budowa drogi droga 1200.jpg
Nowy odcinek drogi S1: Podwarpie - Dąbrowa Górnicza

Powstanie dwupoziomowy węzeł i bezkolizyjne przejście dla pieszych. Ogłoszenie przetargu w systemie "projektuj i buduj" planowane jest pod koniec 2021 r., a zakończenie budowy w 2025 r.

W ocenie GDDKiA dzięki przebudowie węzła autostradowego, i wybudowaniu tuż potem nowego układu komunikacyjnego z węzłem w Libertowie, poprawi się płynność przejazdu i bezpieczeństwo na ważnym dla ruchu tranzytowego, turystycznego i lokalnego odcinku Zakopianki.

Według generalnego pomiaru ruchu z 2015 r. średnio na odcinku Zakopianki między Krakowem i Głogoczowem przejeżdża ponad 40,8 tys. pojazdów na dobę.

IAR/PAP, PR24, akg