Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 12.10.2020

Chińczycy mają elektrycznego malucha. Kosztuje niewiele ponad 4 tys. dolarów

Samochód Wuling Hong Guang MINI EV, wytwarzany przez  General Motors wraz z chińskimi partnerami: SAIC Motor Corp. i Guangxi Automobile Group, był w sierpniu najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Chinach.

Jak informuje Reuters, wprowadzony na rynek w lipcu Wuling MINI - dwudrzwiowy samochód elektryczny z ceną wywoławczą 28 800 juanów (4 200 dolarów), podąża za rządowymi pomysłami, preferującymi mniejsze pojazdy z mniejszym zasięgiem, ale za to z superniską ceną.

Dwuosobowe auto ma zasięg 200 kilometrów

Jak ocenia Reuters, pomimo ubogiego wyposażenia i parametrów - braku poduszek bezpieczeństwa, opcjonalnej klimatyzacji i zasięgu poniżej 200 km, i mniejszej baterii - kupujący są do auta nastawieni bardzo przychylnie.

samochód elektryczny 1200.jpg
Samochód elektryczny z dofinansowaniem. Sprawdź warunki i wielkość dopłat

Auto zostało sprzedane w sierpniu w liczbie około 15 tysięcy, co czyni go najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Chinach w miesiącu, przewyższając popularny model 3 Tesli.

- Konsorcjum planuje rozszerzenie produkcji o  nowy model, wypuszczając samochody w swojej fabryce w Liuzhou, a także w istniejących zakładach w Qingdao - powiedział Zhou Xing, dyrektor ds. Marki i marketingu w SGMW.


- Marketingowo ustawiliśmy ten model jako narzędzie do dojazdów do pracy - powiedział, wypowiadając się przed pokazem samochodowym w Pekinie, który rozpocznie się w sobotę.
Rynek docelowy obejmuje klientów, którzy szukają  drugiego samochodu w miastach, nabywców wiejskich, szukających pojazdu do przewozu towarów, oraz młodych ludzi kupujących samochód po raz pierwszy, których motywuje do tego  cena.

samochody elektryczne ładowarka free shut 1200.jpg
Program "Mój prąd" będzie rozszerzony. Sfinansuje także ładowarki do aut elektrycznych

W tym roku w Chinach sprzedanych zostanie 1,1 mln pojazdów napędzanych elektrycznie

Oczekuje się, że całkowita sprzedaż nowych pojazdów z napędem nietradycyjnym - w tym pojazdów elektrycznych, hybrydowych typu plug-in i wodorowych ogniw paliwowych - osiągnie w Chinach w tym roku 1,1 miliona pojazdów, co stanowi około 5% całkowitej sprzedaży samochodów.

Nowy pojazd elektryczny podąża za polityką rządową

Mikrosamochód jest odpowiedzią  na zmianę podejścia do rynku motoryzacyjnego w Chinach,  gdzie decydenci dążą do zwiększenia produkcji pojazdów elektrycznych, poprzez dotację do zakupu elektryków i  ograniczenia dotyczące samochodów napędzanych benzyną.

W odpowiedzi na rządowe wymagania, producenci samochodów w ciągu ostatniej dekady opracowali akumulatory o lepszej wydajności, aby umożliwić dłuższą jazdę na jednym ładowaniu.

Tesla Model 3, która ma zasięg ponad 400 km, i była liderem rynku w Chinach przez większą część 2020 roku, sprzedając za około 43 000 USD, czyli około 10 razy więcej niż Wuling MINI.

Jednak Chiny znacznie obniżyły dotacje w 2019 r. i teraz stawiają na wyższą wydajność energetyczną pojazdów elektrycznych, aby oszczędzać energię.

Elon Musk 1200.jpg
Elon Musk zapowiada premierę modelu Y z nowymi, tańszymi akumulatorami

Producenci samochodów z kolei przestawiają się na produkcję  mniejszych pojazdów elektrycznych o umiarkowanym zasięgu.

Wuling MINI nie otrzyma dopłat do pojazdów elektrycznych ze względu na niewielki zasięg.

Auta elektryczne przyszłością rynku motoryzacyjnego w Chinach

Dążąc do odwrócenia spadku sprzedaży spowodowanego spowalniającą gospodarką i ostrą konkurencją, GM oczekuje, że pojazdy elektryczne będą stanowić ponad 40% nowych samochodów wprowadzanych na rynek w Chinach w ciągu najbliższych pięciu lat.

To sprawia, że producent samochodów z Detroit modernizuje zakłady w Szanghaju, Wuhan i Liuzhou w ramach swoich dwóch chińskich joint ventures, aby umożliwić liniom produkcyjnym produkującym samochody benzynowe przestawienie się na wytwarzanie pojazdów elektrycznych.

Pierwszy chiński maluch będzie miał konkurencję

Na razie Wuling MINI jest najtańszym minielektrykiemEV, ale konkuruje z najtańszymi modelami rywali  zapowiadanymi m.in. przez Toyotę i innych producentów.

Great Wall Motor i chiński partner planują również więcej modeli elektrycznych o zasięgu poniżej 400 km, poinformowali przedstawiciele firmy w tym miesiącu.

Startup Kaiyun Motors próbuje radykalnie obniżyć cenę swojego nowego elektrycznego pickupa Pixel do około 20 000 juanów za pojazd przeznaczony do miejskich usług dostawczych, chociaż te pojazdy elektryczne będą sprzedawane bez baterii, co umożliwi konsumentom ich wymianę.

- Chiny to ogromny rynek, każdy produkt może przyciągnąć wystarczającą liczbę klientów, aby przetrwać - powiedział założyciel Kaiyun, Wang Chao.

Reuters, jk