Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 22.10.2020

Przebudowa dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Będą mogły przyjąć i odprawić więcej ładunków

Ponad 20 kilometrów nowych torów kolejowych ułożono w ramach trwającej przebudowy dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Dzięki inwestycji skróci się czas transportu towarów, będzie można także bezpieczniej przewieźć więcej ładunków.

W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożonych zostało już 14 kilometrów nowych torów, a obok przygotowano także sieć trakcyjną - poinformowały PKP PLK. Zamontowano również sygnalizatory oraz urządzenia sterowania ruchem. W pozostałych rejonach portu w miejscu usuniętych torów wykonywane są roboty ziemne i odwodnieniowe.

Jak podały PKP PLK, na stacji Świnoujście zakończono prace na drodze dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port, a stacją Świnoujście. Przygotowano także siedem kilometrów nowych torów wraz z siecią trakcyjną. Montowane są również rozjazdy.

Łatwiejszy dostęp do pociągów

Prace obejmują również stację Lubiewo; przed budową nowych torów demontowana jest sieć trakcyjna oraz tory między Lubiewem a Świnoujściem.

Zmianą dla podróżnych będą lepsze warunki dostępu do pociągów na przystanku Świnoujście Warszów. W rejonie Euroterminalu przygotowywany jest teren pod budowę nowych torów.

Trwająca inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów; pojadą pociągi o długości 750 metrów. Dzięki likwidacji tzw. wąskich gardeł składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu; porty przyjmą i odprawią więcej ładunków – podkreśla PKP PLK.

KOLEJ.jpg
Krajowy Program Kolejowy: mimo pandemii tempo realizacji nie zwalnia

Wyższy poziom bezpieczeństwa

W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów. Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz trzy wiadukty kolejowe.

Inwestycja "Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu" warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę. Wartość unijnego dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 r.

Plany kolejnych modernizacji

PKP PLK planują również modernizację linii kolejowej z Rzepina przez Szczecin Podjuchy i Szczecin Dąbie do Świnoujścia (tzw. Nadodrzanka), którą przewożone są towary z Dolnego Śląska do zachodniopomorskich portów. Inwestycja zakłada dostosowanie torów do poruszania się po nich dłuższych i cięższych składów z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności, które ma być krokiem do realizacji inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.

PAP, PR24, akg