Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 27.10.2020

Auto elektryczne czy hybrydowe? Wiemy, kto wygra tę rywalizację na największym rynku motoryzacyjnym świata

Stowarzyszenie China Society of Automotive Engineers, cytowane przez agencję Reuters, przewiduje, że 95 procent sprzedaży nowych pojazdów z napędem elektrycznym w 2035 r. w Chinach będą stanowić pojazdy elektryczne z baterią, podczas gdy sprzedaż pojazdów hybrydowych wyniesie zaledwie 5 procent.

Prognozuje jednocześnie, że sprzedaż wszystkich nowych pojazdów z napędem elektrycznym (NEV - Neighborhood Electric Vehicle) w Chinach, największym na świecie rynku motoryzacyjnym, wzrośnie do 20% całkowitej sprzedaży nowych samochodów do 2025 r., z zaledwie 5% obecnie, i do 50% do 2035 r.

Tym samym stowarzyszenie nieznacznie obniżyło swoje prognozy dla NEV w 2025 r.,  z 25%, zakładanej  w zeszłym roku przez chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych.

samochód elektryczny 1200.jpg
Samochód elektryczny z dofinansowaniem. Sprawdź warunki i wielkość dopłat

Do pojazdów NEV zalicza się pojazdy elektryczne akumulatorowe, pojazdy hybrydowe typu plug-in oraz pojazdy z wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Branża spodziewa się, że Chiny sprzedadzą w tym roku około 1,1 miliona pojazdów NEV.

China Society of Automotive Engineers  to wpływowy organ branżowy, w skład którego wchodzą przedstawiciele sektora rządowego w dziedzinie motoryzacji oraz naukowcy. Stowarzyszenie  jest zaangażowana w ustalanie średnio- i długoterminowej polityki dotyczącej pojazdów elektrycznych w kraju i jest kluczowym punktem odniesienia dla decydentów, firm i inwestorów.

samochody elektryczne ekologia 1200.jpg
Europa eksportuje więcej elektryków niż sprowadza. Ponad 1 mld euro nadwyżki

Szef China Society of Automotive Engi Li Jun Li powiedział również, że oczekuje się, że emisja dwutlenku węgla z chińskiego przemysłu samochodowego osiągnie szczyt około 2028 roku i spadnie do 20% wartości szczytowych do 2035 roku.

Chiny chcą osiągnąć neutralność węglową do 2060 r.

Prezydent Chin Xi Jinping we wrześniu ogłosił plany zwiększenia celu paryskiego porozumienia klimatycznego, mówiąc, że Chiny osiągną szczyt emisji dwutlenku węgla przed 2030 r. i neutralność węglową przed 2060 r.

Li spodziewa się, że w latach 2030-2035 Chiny będą miały również około 1 miliona pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Reuters, jk