Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 03.11.2020

Raport: na polskim rynku jest już ponad 100 modeli aut elektrycznych

- Liczba modeli samochodów z napędem elektrycznym, oferowanych na polskim rynku przekroczyła sto. Średni zasięg aut całkowicie elektrycznych sięga już 400 km, a ich ceny wynoszą od 80 do 800 tys. zł - wynika z najnowszego Katalogu pojazdów elektrycznych PSPA.

W opublikowanej we wtorek 4. edycji Katalogu pojazdów elektrycznych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych znalazło się 101 modeli, w tym 42 BEV (całkowicie elektrycznych) i 59 PHEV (hybryd plug-in), oferowanych aktualnie przez koncerny motoryzacyjne na polskim rynku.

Jeszcze rok temu w Polsce było dostępnych tylko 46 modeli aut z napędem elektrycznym

To ponad dwa razy więcej niż w 2019 r., kiedy pełna oferta dla polskich klientów wynosiła 46 modeli. Przed dwoma laty było ich 35, a w 2017 r. - 33.

- W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić już realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych  – ocenia Jan Wiśniewski z PSPA.

Pełny elektryk kosztuje od 82 tys. zł, do prawie 800 tys. zł

Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Škoda CITIGOe iV, dostępna od 82 tys. zł, bez uwzględnienia dopłat z programów wsparcia NFOŚiGW. Na przeciwnym biegunie znajduje się Porsche Taycan Turbo S, którego ceny rozpoczynają się od 794 tys. zł.


samochód elektryczny 1200.jpg
Samochód elektryczny z dofinansowaniem. Sprawdź warunki i wielkość dopłat



Najtańszą hybrydą typu plug-in w Polsce jest KIA Ceed 1.6 Gdi Plug-in Hybrid w cenie od 128 tys. zł, zaś najdroższą - Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé, za które trzeba zapłacić co najmniej 864 tys. zł.

W ciągu roku przyspieszenie „elektryfikacji” na polskim rynku samochodowym

Jak podkreśla PSPA, w ciągu ostatniego roku na rynku zadebiutował szereg modeli BEV i PHEV należących do popularnych segmentów rynkowych i oferowanych w stosunkowo atrakcyjnych cenach.


samochód elektryczny free1200.jpg
Auto elektryczne czy hybrydowe? Wiemy, kto wygra tę rywalizację na największym rynku motoryzacyjnym świata



- Elektromobilność, czyli jeden z dominujących trendów we współczesnej motoryzacji, stała się faktem również na polskim rynku. Każdy znaczący producent samochodów oferuje dziś nie tylko hybrydy typu plug-in, ale także pojazdy w pełni elektryczne. Troska o planetę, niskie koszty eksploatacji i komfort podróży wskazują główne powody tego zjawiska – mówi Krzysztof Leszczyński z Alphabet Polska Fleet Management, partnera tegorocznej edycji Katalogu.

Elektryki z coraz większym zasięgiem i mocą


Jeśli chodzi o zasięg, średni zasięg modeli BEV w Katalogu to ok. 380 km. Auta o napędzie elektrycznym mają nie tylko coraz bardziej pojemne akumulatory, ale mogą też być ładowane z coraz większą mocą. Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą 270 kW, modele Tesli od 170 do 200 kW, zaś Audi e-tron i BMW iX3 – 150 kW.

PAP, jk