Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 03.11.2020

3 mld zł więcej w Funduszu Dróg Samorządowych. Rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy przewidujący zwiększenie o 3 mld zł Funduszu Dróg Samorządowych. Finansuje on m.in. budowę i remonty dróg lokalnych, obwodnic miast oraz przejść dla pieszych.

Jak czytamy w komunikacie po posiedzeniu, zwiększenie środków na ten cel ma przyczynić się do pobudzania aktywności gospodarczej przedsiębiorców i skuteczniejszej walki ze skutkami kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID-19.

Fundusz sfinansuje takie zadania jak budowa obwodnic czy remonty dróg w największych miastach

Obok swoich dotychczasowych zadań, fundusz będzie finansował także budowę obwodnic na drogach wojewódzkich, budowę lub remont dróg w największych miastach oraz zadania polegające na poprawie bezpieczeństwa pieszych na przejściach.

budowa drogi 1200.jpg
Pandemia nie spowolniła inwestycji drogowych. Znamy raport GDDKiA

Obwodnice na drogach wojewódzkich odseparują ruch lokalny

Budowa obwodnic na drogach wojewódzkich, obejmująca ruch tranzytowy, ma zminimalizować korki w miejscowościach, rozluźnić natężenie ruchu w godzinach szczytu oraz zniwelować hałas związany z komunikacją. Tranzyt ma zostać odseparowany od ruchu lokalnego dzięki nowo powstałym trasom przelotowym.

Rząd chce także zwiększyć liczbę obwodnic budowanych na drogach powiatowych i gminnych.

Dofinansowanie dróg w miastach

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg będzie dofinansowywał budowę, przebudowę lub remont dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych w największych ośrodkach miejskich, tj. zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa. Na zadania te zostanie przeznaczone ok. 1 mld zł.

Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach

Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg będzie dofinansowywał rozwiązania związane z poprawą bezpieczeństwa pieszych przekraczających jezdnię. W Polsce wskaźnik wypadków z udziałem pieszych jest wyższy niż średnia unijna i wskaźniki większości krajów Unii Europejskiej.

W funduszu wyodrębniona zostanie – w ramach zadań powiatowych i gminnych – podkategoria zadań polegająca wyłącznie na poprawie bezpieczeństwa pieszych na przejściach.

Dzięki dofinansowaniu będzie można np. realizować inwestycje:

- wymuszające przestrzeganie ograniczeń prędkości w rejonie przejść dla pieszych, (np. montaż progów zwalniających czy zmiana geometrii pasa);

- poprawiające widoczność pieszego (np. poprzez doświetlanie przejść dla pieszych wraz ze strefą oczekiwania);

- skracające drogę, jaką muszą pokonać piesi (np. poprzez zawężanie jezdni w miejscu przejścia dla pieszych bądź stosowanie azylów).

Samorządy wojewódzkie otrzymają dofinansowanie do 80 proc. kosztów budowy

Jak czytamy w rozporządzeniu, samorząd województwa będzie mógł otrzymać dofinansowanie zadania obwodnicowego albo miejskiego w wysokości do 80 proc. kosztów realizacji tego zadania.

W przypadku zadań obwodnicowych ostateczna kwota przyznanych środków nie może być większa niż 100 mln zł, a w przypadku zadań miejskich - 30 mln zł.

Dofinansowanie budowy dróg wspomoże firmy budowlane i ich dostawców

Nowe inwestycje drogowe mają zapewnić miejsca pracy nie tylko firmom budowlanym, często działającym na skalę lokalną lub regionalną, ale także wytwórcom i dostawcom materiałów budowlanych i sprzętu. Będzie to stanowiło bodziec rozwojowy dla dużej części podmiotów sektora budowlanego. Rozwiązanie przyczyni się także do przyspieszenia powstawania bezpiecznej, spójnej oraz nowoczesnej sieci dróg oraz realnego wzrostu konkurencyjności kraju.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 7 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

IAR, PAP, KPRM, jk