Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 16.11.2020

Polskie firmy na azjatyckich rynkach perspektywicznych. PAIH wspiera eksporterów

– Chcemy zmieniać dotychczasowe tendencje obecności naszych firm głównie w krajach zachodnich, ważne są dla nas rynki perspektywiczne, czyli region Azji Południowo-Wschodniej – ocenia Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Wymiana handlowa w tej części świata może wzrosnąć do 22 mld dolarów do 2023 r.

Pandemia koronawirusa pokrzyżowała realizację stacjonarnych targów i misji, nie odbyły się m.in. główne światowe targi technologiczne Hannover Messe, przełożono termin wystawy EXPO w Dubaju. Obecnie Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera polskich eksporterów przede wszystkim poprzez wyszukiwanie lokalnych szans eksportowych wynikających z pandemii. Jak wyjaśniają eksperci PAIH tam, gdzie łańcuchy dostaw z Chin zostały zakłócone, polscy przedsiębiorcy mają szanse na nowe kontrakty.

– Mamy pierwsze efekty takiego podejścia – wysyłka polskiej żywności do Singapuru czy narzędzi budowlanych do Stanów Zjednoczonych to największe tego typu kontrakty naszych firm – wylicza rzecznik prasowy Agencji Katarzyna Jedlińska.


eksport free 1200.jpg
Wysoka nadwyżka w handlu zagranicznym Polski. Najwyższy poziom od ponad 15 lat

Spotkania online z zainteresowanymi firmami

Przy wsparciu PAIH polscy przedsiębiorcy zawarli w czasie pandemii duży kontrakt IT w Australii. Inne przykłady to eksport produktów spożywczych – głównie mleka w proszku do Wietnamu, sprzętu sportowego na Węgry, kosmetyków do Hiszpanii i Malezji. Łącznie takich kontraktów w tym trudnym czasie mamy niemal 200, a kolejne umowy są w toku.

Agencja pracuje też nad obecnością polskich przedsiębiorców na rynkach perspektywicznych Azji Południowo-Wschodniej, na przykład poprzez aranżowanie spotkań online z zainteresowanymi firmami czy dostarczanie informacji o zapotrzebowaniu na konkretne produkty na danym rynku.

– Chcemy odwracać dotychczasowe tendencje obecności naszych firm głównie w krajach zachodnich. Bardzo ważny jest dla nas cały region ASEAN – zaznacza Katarzyna Jedlińska.

Według PAIH prognozowana wartość wymiany handlowej między krajami z tej części świata a UE może wzrosnąć o 22 mld dolarów do końca 2023 r.

– Polska może być beneficjentem tego wzrostu – ocenia przedstawicielka PAIH.

Stoiska narodowe PAIH

Od początku pandemii Agencja organizuje tematyczne webinaria z udziałem przedstawicieli zagranicznych sieci handlowych, dystrybutorów czy firm zainteresowanych pozyskiwaniem dostawców z Polski. Eksperci przygotowali specjalistyczne seminaria dla przedstawicieli polskiego biznesu i lokalnych firm z różnych krajów. Łącznie odbyło się już niemal 200 takich spotkań, z których skorzystało ponad 5 tys. przedsiębiorców.

W tym roku odbyło się także 20 misji gospodarczych pod patronatem PAIH – kilka w tradycyjnej formule, ale większość online.

– W styczniu zorganizowaliśmy wyjazd do Japonii, gdzie zaaranżowaliśmy spotkania i rozmowy 21 polskich firm z 25 lokalnymi przedsiębiorstwami – dodaje rzecznik Agencji, wskazując również na misję wyjazdową do Stanów Zjednoczonych dla firm z sektora odzieży damskiej, połączoną z wizytacją targów COTERIE, spotkaniami B2B.

Z kolei podczas wirtualnych targów międzynarodowych polscy przedsiębiorcy spotykają się z potencjalnymi kontrahentami na stoiskach narodowych PAIH. W tej formule odbyły się m.in. największe targi sektora spożywczego w Ameryce Środkowej Antad&Alimentaria czy ExpoAlimentaria – jedna z najważniejszych imprez w Ameryce Łacińskiej będąca platformą spotkań kluczowych operatorów dystrybucji oraz handlu detalicznego z branży spożywczej. Inny przykład to na e-rozmowy B2B polskich przedsiębiorców z sektora samochodowego z nigeryjskimi importerami w ramach Polish Automotive Sector Virtual Meeting.


zakupy sklep jedzenie żywność ceny 1200.jpg
Polska żywność ceniona na świecie. Eksportujemy jej coraz więcej

Wiedza na temat rynków

Pracownicy PAIH są obecni w kilkudziesięciu krajach i w sytuacji ograniczonej możliwości przemieszczania się po świecie, mogą reprezentować przedsiębiorców także na targach stacjonarnych. Na przykład podczas Thaifex Annuga Asia w Tajlandii, tamtejsze biuro Agencji we współpracy z Ambasadą RP prowadziło stoisko narodowe. W trakcie szczytu na Filipinach 2020 European-Philippine Business Summit, przedstawiciele PAIH promowali z kolei polską branżę IT i szeroko rozumianą budowlankę, a na KOIMA Annual CEO Meeting and Seminars w Korei zaprezentowali produkty 30 polskich firm z branży kosmetycznej i spożywczej.

Równolegle w ramach działań edukacyjnych Agencja przekazuje firmom wiedzę na temat poszczególnych rynków, kwestii dotyczących formalnych różnic legislacyjnych i kulturowych – dodaje Katarzyna Jedlińska.

Agencja opracowała m.in. kilkadziesiąt alertów rynkowych dla przedsiębiorców, w których informuje o szansach i zagrożeniach związanych z pandemią na światowych rynkach.

– W ramach wsparcia dla polskiego biznesu za granicą oraz inwestycji zagranicznych w Polsce prowadzimy też weryfikację kontrahentów, bo widzimy, że rośnie liczba nieuczciwych praktyk i wyłudzeń. Uczestniczymy też w negocjacjach z lokalną administracją, włączamy się w rozwiązywanie problemów logistycznych – podsumowuje przedstawicielka PAIH.

 

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS