Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 24.11.2020

Koreańczycy pomogą przy budowie CPK. Znamy doradcę strategicznego inwestycji

Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, to zwycięzca postępowania na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W grudniu spółka CPK planuje podpisać z władzami portu w Seulu umowę na trzy lata.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca tego roku.  Do finalnej fazy postępowania zostały wybrane dwa lotniska: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Komisja przetargowa wskazała na Incheon, kierując się kryteriami jakościowymi - doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia, oraz ceną.

– Wybór doradcy strategicznego CPK to istotny kamień milowy na drodze do budowy nowego systemu transportowego dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Incheon to lotnisko o międzynarodowej renomie, a jednocześnie uznany partner na globalnym rynku lotniczym. Współpraca z tym portem daje nam dostęp do unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. 

– Pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. Ostateczny wybór poprzedzało wieloetapowe postępowanie realizowane w formule dialogu konkurencyjnego. Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie zwyciężył Incheon z Korei Południowej, uzyskując nieco wyższą punktację w każdej z kategorii. Chciałbym jednak wyrazić również uznanie dla strony japońskiej i podziękować obu zespołom za miesiące wspólnej pracy – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

samolot pll lot lądowanie na okęciu free shutter 1200.jpg
LOT wznowił regularne rejsy z Warszawy do Nowego Jorku i Chicago

Główne lotnisko Korei Południowej

Incheon, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 roku.  Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 roku w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo.

Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu. W ubiegłym roku koreański port obsłużył 71 milionów pasażerów.
Lotnisko dla Seulu było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe - po 3 750 m długości każda, a port miał przepustowość 30 milionów pasażerów i 1,7 miliona ton towarów rocznie.

Druga faza to budowa trzeciej drogi startowej o długości 4 000 metrów. Po jej otwarciu w 2008 roku port zwiększył swoją przepustowość do 44 milionów pasażerów  i prawie 4,5 miliona ton ładunków.

Etap trzeci to budowa Terminalu 2, z którego pasażerowie zaczęli korzystać w 2018 roku. W ramach etapu czwartego trwa realizacja czwartej drogi startowej, przygotowywana jest też rozbudowa Terminalu 2. Docelowo od 2024 roku lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 milionów pasażerów i 7 milionów ton cargo rocznie.

Plany dotyczące CPK

Według dotychczasowych założeń, Port Solidarność - w ramach pierwszego etapu - będzie posiadał dwie drogi startowe i (jeżeli wcześniejsze założenia zostaną potwierdzone w trakcie przygotowania tzw. master planu lotniska) możliwość obsłużenia do 45 milionów pasażerów rocznie. Przepustowość CPK będzie można zwiększać poprzez kolejne inwestycje, pod które zostanie zabezpieczona rezerwa terenowa.

Incheon jest dobrze połączone z systemem transportu kolejowego: stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia wygodny dojazd do centrum Seulu. Pasażerowie mogą skorzystać z pociągów ekspresowych, które  zatrzymują się tylko w Incheon i Seulu (taki przejazd trwa 43 minuty). CPK będzie posiadał stację kolejową zintegrowaną z portem lotniczym. Planowany czas podróży pociągiem z postojem na CPK i w centrum Warszawy to 15 minut.

Projektanci Incheon uwzględnili w swojej koncepcji liczne zrównoważone i przyjazne środowisku rozwiązania. Jednocześnie z lotniskiem powstała m.in. oczyszczalnia wody i system jej uzdatniania do ponownego użycia. Incheon ma własną sortownię i spalarnię śmieci. Ciepło z procesu spalania jest używane do wytwarzania energii. Port lotniczy uruchomił również własną elektrownię geotermalną i planuje do 2030 roku pozyskiwanie 20 procent energii z odnawialnych źródeł.

Na proekologiczne rozwiązania nastawiony jest też inwestor CPK. Wiadomo już, że w zgodzie z najnowszymi wymogami środowiskowymi, zostanie zbudowana nowa elektrociepłownia w celu zasilania w energię elektryczną, ciepło i chłód Portu Solidarność wraz z węzłem kolejowym i sąsiadującym z CPK obszarem Airport City. Będzie ona zasilana gazem ziemnym ze wsparciem paneli słonecznych.

Z rządowych zapowiedzi wynika, że Pierwsi pasażerowie mogliby skorzystać z Portu Lotniczego Solidarność pod koniec 2027 roku.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md