Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Michał Dydliński 27.11.2020

Fałszywe okazje w Black Friday. UOKiK ostrzega przed nieuczciwymi sprzedawcami

Dziś Black Friday - święto wyprzedaży. W tym roku ze względu na epidemię koronawirusa handel przeniósł się do sieci, dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed nieuczciwymi praktykami sklepów.
Posłuchaj
02:15 PR1_AAC 2020_11_27-06-33-27.mp3 Fałszywe okazje w Black Friday. UOKiK ostrzega przed nieuczciwymi sprzedawcami (Tomasz Matusiak/PR1)

- Co roku otrzymujemy skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Jak wskazuje, najczęstsze problemy to żonglowanie cenami i promocje oraz wyprzedaże, które w rzeczywistości nie są tak atrakcyjne, jak może się wydawać na pierwszy rzut oka.

UOKiK wspólnie z Inspekcją Handlową  monitoruje najpopularniejsze sklepy internetowe, aby zweryfikować, czy nie oszukują konsumentów.

- Konsumentom zalecamy ostrożność, a przedsiębiorców zachęcamy do uczciwości i rzetelności wobec klientów - dodaje Tomasz Chróstny.

shutterstock black friday 1200.jpg
Black Friday a koronawirus. Ekspert: sprzedaż będzie dużo mniejsza niż rok temu

Warto znać swoje prawa

Co ważne, towar kupiony przez internet można zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Michał Herde z Federacji Konsumentów mówi, że wystarczy złożenie oświadczenia, że odstępujemy od umowy. Obowiązkiem sprzedawcy jest poinformowanie nas przy zakupie, że takie prawo nam przysługuje - jeśli takiej informacji nie będzie, to termin zwrotu może być przedłużony. Po złożeniu oświadczenia mamy 14 dni na zwrot towaru, a potem sprzedawca ma 14 dni na zwrot pieniędzy.

- Jednak nie wszystkie produkty kupione w sieci można oddać, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy - podkreśla ekspert. Wyjątkami tymi są rzeczy na specjalne zamówienie, jak np. koszulka z własnym nadrukiem, czy też towary szybko psujące się.

UOKiK przypomina, że prawa e-konsumenta są jednolite w całej UE. Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się natomiast pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich.​

PolskieRadio24.pl, Program 1 Polskiego Radia, Tomasz Matusiak, md