Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 11.12.2020

CPK planuje ruch pasażerski po uruchomieniu superlotniska. Znamy najnowsze prognozy

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedstawiła prognozy ruchu pasażerskiego, które uwzględniają funkcjonowanie Portu Lotniczego Solidarność. Po raz pierwszy zastosowano przy tym specjalne narzędzie: Pasażerski Model Transportowy. Prognoza ruchu pasażerskiego w Polsce uwzględnia transport drogowy, kolejowy i lotniczy.

Z prognozy tej wynika, że budowa Portu Solidarność i nowych linii kolejowych CPK pozwoli na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce. 

Zgodnie z zaprezentowanymi danymi, po uruchomieniu CPK można spodziewać się blisko 120 milionów pasażerów kolei dalekobieżnej: 95 milionów pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 25 milionów w regionalnych ekspresach.

Dla porównania w 2019 roku spółka PKP Intercity przewiozła niespełna 49 milionów pasażerów.  W tym roku wynik będzie znacząco niższy w związku z epidemią COVID-19.

65 tysięcy pasażerów dziennie

Według najnowszych danych, po uruchomieniu nowego lotniska tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej – łączącym Warszawę z CPK  – podróżować będzie blisko 65 tysięcy pasażerów dziennie. To więcej, niż obecnie przemieszcza się w ciągu dnia autostradą A2 między Warszawą i Łodzią. Nowa infrastruktura kolejowa pozwoli zapewnić bardzo dobrą dostępność nowego portu lotniczego. Jak wynika z wyliczeń spółki odpowiedzialnej za budowę CPK, do 40 procent pasażerów będzie dojeżdżać do CPK koleją.

- Sieciowa prognoza ruchu wskazuje niezbicie na istotne znaczenie planowanych inwestycji kolejowych CPK dla likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w Polsce. Budowa nowych linii, na obszarach dotychczas pozbawionych dogodnych połączeń, pozwoli na zwiększenie liczby osób podróżujących koleją i przyczyni się do wzrostu atrakcyjności tego środka transportu w naszym kraju - mówi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

cpk 1200(1).jpg
"CPK może stworzyć ponad 290 tys. nowych miejsc pracy do 2040 r.". Jest raport

Linie kolejowe zintegrowane z ruchem lotniczym 

Do wykonania tych prognoz spółka CPK wykorzystała nowe narzędzie - Pasażerski Model Transportowy.

Pozwala on na analizy konkurencyjności kolei wobec innych rodzajów transportu, na przykład drogowego i lotniczego. Istotną cechą modelu jest możliwość porównania przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym z prognozowanym natężeniem indywidualnego ruchu drogowego.

Dzięki możliwości prognozowania liczby pasażerów na liniach i stacjach kolejowych, czy określania liczby pociągów wymaganych do obsługi przewozów, model pozwala porównywać różne scenariusze rozwoju systemu transportowego. Umożliwia też wybór najlepszych wariantów inwestycyjnych, co będzie wykorzystywane m.in. w pracach nad studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi dla poszczególnych inwestycji.

- Takie podejście do prognoz daje solidną podstawę do ubiegania się o środki unijne. Zwiększenie liczby osób podróżujących koleją wpisują się bowiem w założenia Europejskiego Zielonego Ładu - mówi wiceminister Marcin Horała.

W toku prac w modelu uwzględniono infrastrukturę lotniskową wraz z projektowanym Portem Solidarność między Warszawą i Łodzią, nowe linie kolejowe w ramach Programu Kolejowego CPK, a także drogi niezbędne do obsługi lotniska. Ponadto częścią modelu są też informacje o innych planach rozbudowy infrastruktury drogowej i kolejowej przewidzianych do realizacji w ciągu najbliższych lat.

CPK.jpg
Wykup gruntów pod CPK. Znamy termin, w którym się rozpocznie

CPK zmieni polskie linie kolejowe 

Program kolejowy CPK zakłada realizację do 2034 roku łącznie 1789 kilometrów linii w ramach 12 ciągów kolejowych, tak zwanych szprych. Nowe linie kolejowe będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, jak również przez pociągi regionalne, a na wybranych odcinkach przez składy towarowe.

 

PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/sw