Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 15.12.2020

Centralny Port Komunikacyjny. Jest już doradca strategiczny, plan wykupu gruntów i wytyczone trasy dojazdu

Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego podsumowała rok przygotowań do inwestycji. W tym czasie wybrano m.in. doradcę strategicznego, wytyczono trasy dojazdu Kolei Wielkich Prędkości do lotniska, ogłoszono plan wykupu gruntów. Ten oparty jest na programie dobrowolnych nabyć, uwzględnia też przymusowe wywłaszczenia.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.


Posłuchaj
00:50 cpk.mp3 Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego podsumowała rok przygotowań do inwestycji. Do sukcesów spółka zalicza między innymi rozpoczęcie wykupu gruntów pod budowę lotniska w gminie Baranów./IAR/.

 

W ramach tego projektu na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który będzie mógł obsługiwać w pierwszym etapie 45 mln, a docelowo 120 mln pasażerów rocznie.

Lotnisko zajmie 3 tysiące hektarów. Jest Program Dobrowolnych Nabyć

Przypomnijmy, 2 grudnia 2020 r. wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała przedstawił zasady Programu Dobrowolnych Nabyć, czyli pozyskiwania nieruchomości pod Port Solidarność.

Wszyscy zainteresowani sprzedażą gruntów z wyznaczonego obszaru mogą zgłaszać się do spółki CPK. Pozyskiwanie działek potrwa do 2023 r.


cpk 1200(1).jpg
Budowa CPK. Horała: na początkowe prace trafi ponad 13 miliardów złotych

Adresatami Programu Dobrowolnych Nabyć  są wszyscy właściciele, współwłaściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości ze wskazanego obszaru przyszłej inwestycji.

– Mimo epidemii COVID-19 i zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w tym roku uruchamiamy Program Dobrowolnych Nabyć. Jednocześnie zamierzamy sprawdzić, czy wśród mieszkańców obszaru inwestycji CPK dominuje chęć sprzedaży nieruchomości, czy też zamiany na inną – mówił wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
– Czekamy na zgłoszenia od mieszkańców, którzy są zainteresowani sprzedażą na warunkach rynkowych swoich nieruchomości na potrzeby CPK. To wyjście naprzeciw oczekiwaniom tych właścicieli, którzy wiedząc o planach inwestycyjnych CPK, chcą zmienić miejsce zamieszkania już dziś, bez czekania na decyzję lokalizacyjną – stwierdził prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

W ramach PDN spółka będzie nabywać nieruchomości z obszaru położonego na zachód od Warszawy, leżące między Żyrardowem, Grodziskiem Mazowieckim i Sochaczewem. Teren ten ograniczają: od południa autostrada A2,od zachodu droga krajowa nr 50, od północy wieś Szymanów i rzeka Pisia, a od wschodu - rzeka Pisia Tuczna i miejscowość Baranów.

Wykup gruntów na zasadzie dobrowolności, za ceny określane przez niezależnych rzeczoznawców

Podstawowe zasady, na których opiera się Program Dobrowolnych Nabyć to: dobrowolność po obu stronach transakcji i transparentność procedury, przy zagwarantowaniu sprzedającym poufności dotyczącej procesów negocjacyjnych.

Wartość każdej nieruchomości będzie określana przez niezależnych rzeczoznawców w oparciu o operaty szacunkowe.

Na stronie www.cpk.pl znajduje się formularz, na którym zainteresowani właściciele nieruchomości mogą zgłaszać chęć zbycia gruntów.

Jak czytamy, „Osoba zgłaszająca chęć wzięcia udziału w Programie powinna zaznaczyć, czy jest zainteresowana jedynie sprzedażą swojej nieruchomości, czy również jej zamianą, a jeśli tak, to jakie nieruchomości leżą w granicach jej zainteresowań”.


horała 1200 pap.jpg
Marcin Horała: CPK to 300 tys. nowych miejsc pracy i olbrzymi zysk dla wielu gałęzi gospodarki

Może też być grunt na grunt

Właściciele nieruchomości znajdujących się na terenie przyszłej budowy będą mogli zamienić je na inne, znajdujące się obecnie w zasobach Skarbu Państwa, w tym: Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), Lasów Państwowych, Agencji Mienia Wojskowego (AMW), Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN), starostów i prezydentów miast na prawach powiatu.

Zamiana nieruchomości może nastąpić albo na nieruchomość o podobnej lub tożsamej funkcji oraz nie mniejszej powierzchni i nie mniejszej przydatności w zakresie produkcji rolnej lub leśnej (i nie mniejszej wartości), albo na nieruchomość o innej funkcji i nie mniejszej wartości (również budynkową albo lokalową).

Pod uwagę brane są nieruchomości Skarbu Państwa położone na terenie 47 powiatów (32 powiatów z Mazowsza i 15 z województwa łódzkiego).

Spółka CPK umożliwi też zainteresowanym nabycie nieruchomości w nowym miejscu z zachowaniem dotychczasowych więzi społecznych, czyli przeniesienie całych grup mieszkańców w ramach tzw. zorganizowanej relokacji.

Wywłaszczenia tylko w wyjątkowych sytuacjach

Spółka CPK zamierza nabyć jak najwięcej nieruchomości w formie sprzedaży i zamiany (umów cywilno-prawnych). Jedynie w takim zakresie, w jakim nie uda się osiągnąć porozumienia z właścicielami nieruchomości, CPK będzie miał możliwość wywłaszczenia za odszkodowaniem w ramach decyzji lokalizacyjnej.

Zgłoszenia do Programu można kierować, przesyłając wypełniony formularz: mailem na adres pdn@cpk.pl lub tradycyjną pocztą na adres: Centralny Port Komunikacyjny, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa - z dopiskiem: Program Dobrowolnych Nabyć. Każdy Adresat zgłaszający się w ramach Programu otrzyma od CPK odpowiedź.

Wybrano już doradcę strategicznego – jest nim lotnisko z Korei Południowej

W tym roku spółka wybrała doradcę strategicznego. Jest nim lotnisko Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej.


Jedynka Marcin Horała 1200.jpg
Marcin Horała: budowa CPK najlepszą odpowiedzią na spowolnienie gospodarcze spowodowane koronawirusem

Przypomnijmy - oferty w postępowaniu na doradcę strategicznego CPK złożyły dwa porty lotnicze: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Ostatecznie zwyciężył Incheon, uzyskując nieco wyższą punktację.

Prezes spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild powiedział, że wybór doradcy strategicznego to kamień milowy w procesie przygotowań do budowy CPK.

Umowa z Incheon International Airport, została zawarta na trzy lata. Jej koszt to 3,5 mln euro.



- Współpraca z tym portem daje nam dostęp do unikalnej wiedzy i specjalistycznego know-how, które będą nam potrzebne podczas realizacji megaprojektu CPK. Incheon jako duże i dobrze zorganizowane lotnisko to dla CPK kluczowy doradca, tzw. druga para oczu, która będzie wsparciem w podejmowaniu najważniejszych decyzji planistycznych i pomocą w opracowaniu i odbiorze specjalistycznej dokumentacji przedprojektowej - tłumaczył po dokonaniu wyboru Mikołaj Wild.

Jak wskazywał, to m.in. od tych decyzji i od doświadczenia naszego partnera będzie zależał projekt CPK i pomysł na etapowanie jego budowy.

- Dzięki umowie z Incheon mamy na pokładzie doświadczonego doradcę, który w przeszłości zaprojektował i zbudował nowoczesne lotnisko, a potrafi nim zarządzać tak, żeby działało sprawnie i w normalnych warunkach, czyli poza przejściowym etapem COVID-19, zarabiało duże pieniądze - powiedział.

Lotnisko Incheon obsługuje ponad 71 mln pasażerów rocznie

Incheon, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej, zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o budowie została podjęta po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo. Incheon znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu (CPK zostanie zbudowany 37 km od centrum Warszawy). W ubiegłym roku Incheon obsłużył 71 mln pasażerów.

Doradca może też zostać partnerem inwestycyjnym

W przyszłości doradca może zostać długoterminowym partnerem strategicznym CPK. Oznaczałoby to współpracę nie tylko na poziomie transferu wiedzy podczas projektowania lotniska, ale też na poziomie międzyrządowym: inwestycyjnym i gospodarczym.

Wiemy, którędy do lotniska dojadą koleje wielkich prędkości

W tym roku wytyczono także korytarze transportowe pod budowę szybkiej kolei, która będzie dowoziła pasażerów do portu lotniczego w Baranowie.

Zgodnie z prognozą, po uruchomieniu CPK można spodziewać się blisko 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej: 95 mln pasażerów w pociągach kategorii Intercity i 25 mln w regionalnych ekspresach.
Dla porównania: w 2019 r. PKP Intercity przewiozło niespełna 49 mln pasażerów (w tym roku wynik będzie znacząco niższy w związku z epidemią COVID-19).

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała opracowany przez nią Pasażerski Model Transportowy (PMT), a także sieciową prognozę ruchu pasażerskiego w Polsce, które uwzględniają transport drogowy, kolejowy i lotniczy.

CPK uwzględnione w Pasażerskim Modelu Transportowym

Prezes spółki CPK Mikołaj Wild przekazał, że Pasażerski Model Transportowy uwzględnia różne środki transportu, w tym ruch samochodowy, przewozy autobusowe i operacje lotnicze.

"Pozwala to na wiarygodną i spójną dla całego obszaru Polski prognozę zmian, jakie przyniesie realizacja inwestycji CPK. (...) Dzięki modelowi będziemy w stanie jeszcze lepiej dostosowywać ofertę przewozową tak, abyśmy mogli jako kolej konkurować z transportem lotniczym i transportem samochodowym - powiedział Prezes spółki CPK Mikołaj Wild Wild.

Program kolejowy CPK zakłada realizację do 2034 r. łącznie 1789 km linii kolejowych w ramach 12 ciągów kolejowych (w tym 10 "szprych"). Nowe linie kolejowe będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, jak również przez pociągi regionalne, a na wybranych odcinkach przez składy towarowe.

Przedłuża się wyłonienie firmy, która opracuje plan generalny dla lotniska

Mimo rozpisanego przetargu nie udało się wyłonić firmy, która opracuje tak zwany plan generalny lotniska, czyli wszystkie jego parametry. Miały się w nim znaleźć między innymi wszystkie parametry portu, czyli dróg startowych, terminali i otoczenia logistycznego. Opracowanie master planu jest jednym z elementów przygotowań do budowy portu.
Jak mówi Mikołaj Wild, przetarg trzeba było unieważnić ze względu na błędy formalne we wnioskach i niespełnione kryteria przetargowe.

 Na wniosek jednej z firm startującej w przetargu sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która ma wydać werdykt w tej sprawie w ciągu kilkunastu dni.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Jak zakładają harmonogramy, do końca 2023 r. spółka CPK planuje rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych, a ich ukończenie do końca 2027 r.

Według rządowych założeń, pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego lotniska pod koniec 2027 roku.

IAR, PAP, CPK, jk