Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 22.12.2020

Dobre informacje dla kierowców. Od dziś dostępna jest Południowa Obwodnica Warszawy

We wtorek po południu kierowcy ruszyli nowymi odcinkami Południowej Obwodnicy Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad otworzyła 15-kilometrowy odcinek obwodnicy, która jest częścią drogi ekspresowej S2. W czasie uroczystego otwarcia inwestycji premier Mateusz Morawiecki powiedział, że jest to jedna z największych i najnowocześniejszych inwestycji drogowych w kraju.

Szef rządu zaznaczył, że warszawiacy czekali na nią kilkadziesiąt lat. Podkreślił też, że obwodnica będzie służyć lokalnym przedsiębiorcom i wpłynie na rozwój gospodarczy regionu. Dodał, że ta obwodnica to wyjście z infrastrukturalnego zakrętu w kierunku przyspieszonego rozwoju.

Posłuchaj
00:25 morr.mp3 Premier Mateusz Morawiecki: inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego (IAR)

Szef rządu mówił, że południowa obwodnica Warszawy to także atrakcyjna oferta dla inwestorów. Zaznaczył, że w trudnym czasie pandemii takie inwestycje przyczyniają się do ochrony miejsc pracy.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział natomiast, że jest to jedna z największych inwestycji drogowych w kraju.

Posłuchaj
00:18 aada.mp3 Andrzej Adamczyk: to jedna z największych inwestycji drogowych w kraju (IAR)

Dłuższa obwodnica

Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę będzie można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 kilometrów na godzinę. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony.

Na węźle Lubelska kierowcy mogą wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostały również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte są natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa, jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostaje organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.

Mostem przez Wisłę

Jednym z najważniejszych elementów otwartej dziś Południowej Obwodnicy Warszawy jest most na Wiśle.

Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty, o długości całkowitej ok. 1505,5 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość 533,6 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio 342,8 m (po stronie Wilanowa) oraz 628,98 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.

W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Nowy most na Wiśle jest jedenastym w Warszawie, dziewiątym drogowym i drugim w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższą ze stołecznych przepraw.

1200_droga_shutterstock.png
Droga z Legionowa do Zegrza będzie miała dwie jezdnie. Umowa podpisana

Część obwodnicy przebiega przez Mazowiecki Park Krajobrazowy. Przez teren trasa S2 przechodzi dwoma estakadami o łącznej długości 552 metrów.
W sobotę wieczorem udostępniona została kierowcom nowa tzw. zawrotka. Oznacza to, że kierowcy mają dodatkową możliwość zjazdu z S2 w ulicę Puławską w stronę centrum. Wczoraj oddana została do ruchu kierowcom ulica Lanciego. Trwają prace zarówno pod, jak i na Ursynowie oraz na łączniach po zachodniej i wschodniej stronie tunelu.

Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku to ok. 89 procent. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy czas na ukończenie robót wydłużono do końca marca 2021 roku. Powodem była między innymi długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

PolskieRadio24.pl, IAR, Aleksander Pszoniak, md