Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 25.12.2020

Mija rok od rozpoczęcia budowy kanału żeglugowego na Mierzei. Inwestycja zrealizowana w 40 proc.

Po roku zaawansowanie prac przy budowie nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wynosi ok. 40 proc. Powstaje m.in. sztuczna wyspa na Zalewie, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcja zamknięć – poinformował Urząd Morski w Gdyni.

W ramach prac przygotowawczych przeprowadzono wiele badań, były to m.in. badania batymetryczne, osadów dennych, falowania i ruchu rumowiska, dokumentacja geologiczna, koncepcja realizacyjna, raport oddziaływania na środowisko, analiza nawigacyjna, a także wielobranżowe projekty budowlane i wykonawcze. Inwestor uzyskał również wymagane prawem decyzje i zezwolenia (decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodnoprawne, zezwolenia na realizacje inwestycji).

Pod nadzorem botanicznym, ornitologicznym i chiropterologicznym w lutym 2019 przeprowadzono oczyszczenie terenu z drzewostanu, w którego skład w większości wchodziła sosna pospolita w wieku powyżej 70 lat, posadzona przez leśników w okresie powojennym. Sporządzano także wszystkie niezbędne inwentaryzacje przyrodnicze oraz ekspertyzy techniczne. Teren całej inwestycji został również oczyszczony z obiektów ferromagnetycznych, które mogłyby przeszkadzać w prowadzeniu prac na lądzie i wodzie.


Twitter Mierzeja Wiślana przekop 1200.jpg
Przekop Mierzei Wiślanej. Rosną ceny materiałów i robót budowlanych, pojawiają się nowe wyzwania

Duże zainteresowanie budową

W październiku 2019 roku podpisano umowę na wykonanie pierwszej części inwestycji, a następnie przekazano plac budowy wykonawcy. Po roku, zaawansowanie wykonania aktualnie realizowanej umowy wynosi ok. 40 proc. Obejmuje ona budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych wraz z instalacjami, parkingami oraz punktem widokowym.

Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała, że w ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem – pierwszym z nich, południowym będzie można przejechać już wiosną 2021, przed rozpoczęciem sezonu letniego. Obecnie prowadzone prace związane są z przebudową sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Na Zalewie Wiślanym powstaje wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

W związku z dużym zainteresowaniem budową, latem uruchomiono specjalne, tymczasowe miejsce postojowe, a także oznaczony punkt widokowy, z którego można obserwować, z bezpiecznej odległości, toczące się prace.


tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg
Przekop przez Mierzeję Wiślaną. Najkorzystniejszą ofertę złożył Budimex

Całkowita długość nowej drogi wodnej to 23 km

Całość inwestycji składa się z trzech części. W ramach przetargu na realizację drugiej części, 22 grudnia tego roku dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty. Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trzecia część, scalająca całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

 

 Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny, będą miały 5 m głębokości.

 

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS