Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 05.01.2021

PKP Intercity podsumowało rok 2020 i przedstawiło plany na 2021

2020 rok przyniósł widoczne efekty w postaci największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity. Park taborowy przewoźnika wzmocniło 30 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych oraz ponad 130 zmodernizowanych wagonów. 

Epidemia koronawirusa negatywnie wpłynęła na liczbę pasażerów pociągów PKP Intercity. Od początku roku do końca listopada 2020 roku przewiozły one ponad 25 milionów pasażerów, czyli o niemal 20 milionów mniej niż w analogicznym okresie 2019 roku.

Pomimo utrudnionej sytuacji rynkowej przewoźnik kontynuuje inwestycje dotyczące modernizacji i wymiany taboru. W nowy rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5 miliardów złotych. PKP Intercity odebrało już prawie połowę pojazdów zaplanowanych do zakupu lub modernizacji w realizowanym programie "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji".


twitter-PKPPLK.jpg
Poprawią konkurencyjność, komfort podróży i bezpieczeństwo. PKP PLK podsumowały inwestycje z funduszy UE

Nowe wagony i modernizacja lokomotyw

Po zakończeniu programu w 2023 roku tabor przewoźnika będzie w 80 procentach nowy lub zmodernizowany.

PKP Intercity kupi w tym roku 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących pociągów bezprzedziałowych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego zmodernizuje około 700 oraz kupi 185 nowoczesnych wagonów.

Rok 2020 to był czas dużych inwestycji 

2020 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad miliarda złotych. Do PKP Intercity trafiło 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin, które dla przewoźnika wyprodukowała firma NEWAG z Nowego Sącza. Nowe pojazdy prowadzą już pociągi w całej Polsce, rozwijając prędkość do 160 kilometrów na godzinę. Wartość kontraktu wyniosła ponad 550 milionów złotych.

Flotę przewoźnika wzmocniło również 125 wagonów zmodernizowanych przez bydgoskie zakłady PESA w ramach zamówienia wartego blisko 470 milionów złotych. To bezprzedziałowe pojazdy wyposażone między innymi w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne, bezprzewodowy Internet oraz oznaczenia w alfabecie Braille`a.

Do przewoźnika trafiło także 10 wagonów przerobionych przez Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski w Poznaniu na wagony restauracyjne. Do dyspozycji podróżnych jest w nich 12 stolików i 36 miejsc siedzących. Wagony są klimatyzowane, a pasażerowie mogą w nich korzystać w nich z darmowego, bezprzewodowego Internetu. Wartość umowy wyniosła ponad 60 milionów złotych.

W 2020 roku PKP Intercity odebrało ponad 130 unowocześnionych wagonów. W ramach strategii taborowej flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie blisko 340 wagonów po modernizacji.


tory kolejowe kolej pkp free pixabay 1200.jpg
PKP PLK ogłosiły plany inwestycyjne do końca 2021 roku

Umowa na modernizację 125 wagonów

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia PKP Intercity podpisało umowę na modernizację kolejnych 125 wagonów. Wartość umów podpisanych w ramach największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity wynosi już ponad 5 miliardów złotych. Pierwszy zmodernizowany wagon ma trafić do przewoźnika pod koniec bieżącego roku.

2021 rok przyniesie pierwsze efekty innych umów taborowych podpisanych na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy. Bydgoska PESA modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch kontraktów. Obejmują one unowocześnienie łącznie 120 pojazdów. PKP Intercity odebrało już pierwsze wagony z tej puli. Kolejne będą systematycznie trafiać do przewoźnika w trakcie 2021 roku.

Nowe wagony z fabryki Cegielskiego 

W najbliższych miesiącach park taborowy przewoźnika zaczną wzmacniać także pierwsze z 81  nowych wagonów, które produkuje fabryka Cegielskiego w Poznaniu.  Wagony wyposażone m.in. we wzmacniacze sygnału komórkowego, Wi-Fi, gniazdka elektryczne oraz  indywidualne oświetlenie będą przystosowane do prędkości 200 km/h i będą włączane do pociągów kategorii Express InterCity.

W 2021 roku flotę przewoźnika wzmocnią także bezprzedziałowe pociągi. Zgodnie z harmonogramem PKP Intercity odbierze pierwsze dwa z 14 pojazdów serii ED74.  W drugiej połowie 2021 roku do przewoźnika trafią także pierwsze dwa z 12 składów typu FLIRT. Pociągi będą dostosowane do prędkości 160 kilometrów na godzinę. Będą one wyposażone w system ETCS zapewniający bezpieczeństwo podróży.

 

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw