Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 09.01.2021

Sprzedaż nowych samochodów rośnie. Klasa premium cieszy się coraz większym zainteresowaniem

W grudniu 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali niemal 9 tys. nowych aut klasy premium. To znacznie więcej niż w listopadzie, choć wciąż mniej niż w grudniu ubiegłego roku. Jednocześnie, w ostatnim miesiącu minionego roku zarejestrowano prawie 2,5 tys. pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, czyli o 37,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019.

W ostatnim miesiącu 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali 8.704 nowe samochody klasy premium, o 28,8 proc. więcej w zestawieniu z listopadem ubiegłego roku oraz o 5,69 proc. mniej niż w grudniu roku 2019.

W całym 2020 roku krajowe wydziały komunikacji zapisały w swoich bazach danych 75.290 samochodów z wyższej półki, o 4,63 proc. (3.653 egz.) mniej w zestawieniu z poprzednim rokiem – informuje Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

laweta free 1200.jpg
Zmalał prywatny import samochodów. Średni wiek sprowadzonych pojazdów to 12 lat

Sprzedaż aut niesprzedawalnych

Z raportu wynika, że grudniowe wyniki rejestracji są na plusie w stosunku do listopada o 28,8 proc. Według analityków Samaru, podobnie jak w przypadku całego rynku samochodów osobowych w Polsce, spadek grudniowych rejestracji, liczonych rok do roku, to w dużej mierze efekt wysokiej bazy, czyli rezultatu osiągniętego w grudniu 2019 roku, kiedy to zanotowano nie tylko najlepszy grudniowy, ale w ogóle najlepszy miesięczny wynik rejestracji w historii tej klasy samochodów w naszym kraju.

Z drugiej strony, segment aut premium nadal odczuwa wpływ pandemii koronawirusa. Przełom roku to też okres tradycyjnych wyprzedaży, ale wysoki rezultat grudnia 2020 roku jest również pochodną wejścia w życie z początkiem 2021 roku nowej normy Euro 6d ISC FCM, zobowiązującej producentów do wyposażania pojazdów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej.

Auta, które nie są w nie wyposażone, nie mogą być już co do zasady rejestrowane. Grudzień był zatem ostatnim miesiącem na sprzedaż aut niesprzedawalnych w 2021 roku.

Samar podał, że na koniec grudnia 2020 r. liderem polskiego rynku samochodów premium był Mercedes. Wiceliderem zestawienia było BMW, podium zamknęła marka Audi. W czołowej czwórce, do której należało w ubiegłym roku 85,6 proc. rynku premium, znalazło się jeszcze Volvo.

ulica samochody 1200.jpg
Rynek samochodowy najgorsze ma za sobą? Optymistyczne statystyki

Rekordowo wysoki poziom

Z kolei Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego poinformował, że w Polsce zarejestrowano w ostatnim miesiącu minionego roku 7838 nowych pojazdów użytkowych, czyli autobusów, samochodów dostawczych (w tym minibusów) oraz ciężarówek. Jest to wynik o 37,9 proc. lepszy rok do roku, ale o 16,3 proc. słabszy w porównaniu do listopada 2020.

"Od lipca 2019 nieprzerwanie przez kolejne jedenaście miesięcy panował negatywny trend na rynku. Pierwszy 'plus' pojawił się w lipcu ub.r. kiedy to nastąpiło wzrost o 3,5 proc. rdr, ale dopiero końcówka roku odwróciła ten trend, w listopadzie zanotowano wzrost o 38,9 proc." – czytamy w raporcie.

Według PZPM, w całym 2020 r. przybyło 22.156 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t. co oznacza spadek o 28 proc. rok do roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji ubyło o 27 proc. w porównaniu z rezultatem od stycznia do grudnia 2019 r. a w grupie autobusów o 39,9 proc.

W grupie sprowadzanych używanych pojazdów użytkowych ostatni grudzień za sprawą napływu używanych samochodów ciężarowych zamknął się na rekordowo wysokim poziomie 37 proc. rdr.


PolskieRadio24.pl, PAP, DoS