Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 12.01.2021

Jakie są koncepcje budowy autostrad w 2021 roku? GDDKiA ujawniła swoje plany

Kierowcy mają już do dyspozycji 4269 kilometrów dróg szybkiego ruchu, w tym 1712 kilometrów autostrad. Prace trwają na odcinkach autostrad A1, A2 i A18, powstają plany rozbudowy autostrady A4, a na A6 i A8 przygotowywana jest nowa infrastruktura.

W realizacji znajduje się około 139 kilometrów autostrad, 114 kilometrów jest na etapie przetargu, a kolejne kilometry w przygotowaniu. Docelowo, wraz z planowaną autostradą A50, długość sieci autostrad na terenie naszego kraju przekroczy 2000 kilometrów.

 W większości sieć autostrad w Polsce ma po dwa pasy ruchu na przeciwnych jezdniach. Jedynie na odcinkach przechodzących w pobliżu lub przez aglomeracje miejskie, liczba pasów zwiększa się. Tak jest na autostradzie A1 w województwie śląskim, A2 na obwodnicy Poznania i odcinku Pruszków - Konotopa na wlocie do Warszawy, A4 na przejściu przez konurbację górnośląską czy też części obwodnicy Krakowa, a także na A8 stanowiącej Autostradową Obwodnicę Wrocławia.

Autostrada A1

Trzy pasy ruchu w każdą stronę będą miały budowane w tej chwili odcinki autostrady A1.

Budowana trasa pomiędzy Tuszynem i początkiem obwodnicy Częstochowy to 81 kilometrów podzielonych na pięć kontraktów, a także skomplikowane wyzwanie logistyczne zarówno dla inwestora, jak i wykonawcy.

Ma to związek z tym, że prace na tym kluczowym szlaku komunikacyjnym na osi północ - południe odbywają się przy nieprzerwanym ruchu samochodowym. W zależności od daty podpisania umowy, aktualne zaawansowanie prac waha się od 38 do 72 procent.

Kierowcy mają obecnie do dyspozycji nową betonową jezdnię na całej długości czterech odcinków (trzy w woj. łódzkim i jeden w śląskim): Tuszyn - Piotrków Trybunalski, Kamieńsk - Radomsko i Radomsko - granica województwa łódzkiego i śląskiego oraz od granicy województw do początku autostradowej obwodnicy Częstochowy.

To blisko 57 kilometrów trasy, na których dostępne są po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Na kolejnych czterech kilometrach, czyli początkowym fragmencie odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, kierowcy jadą po wschodniej jezdni, mając na razie po jednym pasie ruchu.

Budowa autostrady A1, zarówno w województwie śląskim jak i łódzkim, zakończy się w 2022 roku. W tym roku GDDKiA planuje oddanie do ruchu prawie 40 kilometrów tej trasy na odcinkach: Tuszyn - Piotrków Trybunalski Południe (15,9 km), Kamieńsk - Radomsko (16,7 km) oraz Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego (7 km).

Po oddaniu tych odcinków kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie z trzema pasami ruchu, a z końcem tego roku na pozostałych dwóch odcinkach będzie co najmniej jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu.


drogi budowa free1200.jpg
Jaki był rok 2020 w budowie dróg i autostrad?

Rozbudowa A2

W połowie zeszłego roku GDDKiA oddała do użytku 15 kilometrów autostrady A2 od węzła Lubelska do obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Dzięki temu kierowcy podróżujący na wschód od stolicy mają do dyspozycji już 36 kilometrów autostrady.

W 2020 roku inwestor udostępnił również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17.

W tej chwili GDDKiA szuka projektanta ostatniego, ponad 30-kilometrowego odcinka autostrady A2 na wschód od Warszawy, od węzła Biała Podlaska do granicy z Białorusią.

W związku z dużym wzrostem natężenia ruchu na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą podjęta została decyzja o dobudowie na długości prawie 90 kilometrów dodatkowego pasa ruchu dla każdej z jezdni na tym odcinku.

Docelowo autostrada będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.

Dalszym etapem, po zapewnieniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Budowa potrwa około dwóch lat i będzie prowadzona pod ruchem, czyli bez wyłączenia odcinka z użytkowania. Zakończenie prac przewiduje się w drugiej połowie 2025 roku.

Nowe inwestycje na A4

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje także inwestycja na funkcjonującej już autostradzie A4.

Rozpoczęto prace przygotowawcze zmierzające do poprawy warunków jazdy na odcinku dolnośląskim autostrady A4. 29 grudnia 2020 roku ogłoszono przetargi na opracowanie dokumentacji dla budowy lub rozbudowy A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa. 

Zostaną przeanalizowane warianty rozbudowy istniejącej autostrady A4.

Ogłoszono także przetarg na opracowanie kompleksowej dokumentacji dla rozbudowy węzła Kraków Południe na skrzyżowaniu autostrady A4 i drogi krajowej nr 7, popularnej Zakopianki, wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych i sprawowaniem nadzoru autorskiego.


droga budowa 1200.jpg
W przyszłym roku przybędzie zakończonych inwestycji drogowych. Poznaliśmy plany GDDKiA

 Planowane odcinki A18

Od 2006 roku kierowcy pomiędzy Olszyną i Golnicami mają do dyspozycji nową, betonową, północną jezdnię przyszłej autostrady A18. W drugim etapie prac zniknie 70 kilometrów starej, pamiętającej jeszcze czasy II wojny światowej, betonowej jezdni południowej, a w ramach dostosowania drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady przebudowane zostaną węzły, pasy włączania i wyłączania z Miejsc Obsługi Podróżnych, a także przejścia dla zwierząt.

 Dwa odcinki A18, od granicy państwa do okolic węzła Iłowa, są już w realizacji, a dwa kolejne do węzła Golnice na terenie województwa dolnośląskiego, są na etapie końcowym procedury przetargowej. Na te ostatnie dwa odcinki wybrani już zostali wykonawcy, podpisanie umów planowane są w pierwszym kwartale tego roku.

Zakończenie całego programu autostradowego planowane jest na 2025 rok. Wtedy zostanie oddany do użytku ostatni fragment autostrady A2 do wschodniej granicy państwa.

 

PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/sw