Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 21.01.2021

Nazywana "schodami" zmora kierowców idzie do modernizacji. A18 połączy Berlin z Wrocławiem

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na modernizację jednego z odcinków południowej jezdni drogi krajowej numer 18 i dostosowanie jej do parametrów autostrady.

Ze względu na przestarzałą i zniszczoną, betonową konstrukcję w województwie lubuskim trasa ta nazywana jest "najdłuższymi schodami Europy".


autostrada a1 1200.jpg
Jakie są koncepcje budowy autostrad w 2021 roku? GDDKiA ujawniła swoje plany

A18 będzie spełniała wymogi autostrady. Modernizacja będzie kosztować 870 mln zł

O modernizację i dostosowanie drogi numer 18 do parametrów autostrady od dawna apelują władze województwa lubuskiego oraz samorządy.

Całą inwestycję podzielono na cztery odcinki. Na dwóch toczą się już prace.

A18 podzielona na cztery odcinki. Dziś podpisano kontrakt na trzeci, 16-kilometrowy odcinek

Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała kontrakt z firmą Budimex na modernizację trzeciego odcinka. Ma on długość ponad 16 kilometrów.

Koszt inwestycji to 175 milionów złotych. Zasadnicze prace mają się rozpocząć w ciągu najbliższych kilkunastu tygodni, a potrwają do 2023 roku.

W zakres prac wchodzą: wymiana nawierzchni betonowej, przebudowa części południowej węzła "Iłowa", budowa pięciu obiektów inżynieryjnych, w tym przejść dla zwierząt, dwóch wiaduktów i jednego mostu. Droga będzie także wyposażona w urządzenia ochrony środowiska.

Jak zapowiadają przedstawiciele lubuskiego oddziału GDDKiA, w ciągu najbliższych kilkunastu dni drogowcy podpiszą umowę na przebudowę ostatniego, czwartego odcinka południowej jezdni drogi krajowej numer 18.


autostrada stock 1200.jpg
Od grudnia 2021 r. znikną szlabany z płatnych państwowych autostrad. Jest projekt nowelizacji ustaw

W sumie zostanie zmodernizowanych ponad 70 kilometrów trasy, a wartość wszystkich prac przekroczy 870 milionów złotych.

Droga wybudowana w latach 30. jest ważnym odcinkiem trasy łączącej Berlin i Wrocław

Droga krajowa numer 18 jest zaliczana do głównych tras w Polsce i Europie. Ma znaczenie zarówno dla turystyki, jak i dla przemysłu i biznesu.

Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę numer 18, która jest dziś południową jezdnią trasy, wybudowali Niemcy w latach trzydziestych dwudziestego wieku. Stanowiła ona wtedy fragment trasy Berlin – Wrocław.

W listopadzie 2004 roku rozpoczął się pierwszy etap dostosowywania drogi do parametrów autostrady. Do istniejącej nitki została dobudowana druga, którą oddano do użytku w 2006 roku.

PR24, Aleksander Pszoniak, jk