Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 08.02.2021

Kolejny odcinek "Zakopianki" stanie się drogą ekspresową. GDDKiA podpisała umowę

Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała wartą 162 i pół miliona złotych umowy na budowę odcinka drogi ekspresowej numer 7 od węzła Miechów do Węzła Szczepanowice, na słynnej "Zakopiance". Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm FABE POLSKA  i "SP" SINE MIDAS STROY.   GDDKiA podpisała dziś także umowę na wykonanie dokumentacji do budowy węzła Jawornik na drodze krajowej numer 7.

Po podpisaniu umowy, konsorcjum FABE POLSKA  i "SP" SINE MIDAS STROY podejmie przygotowania do budowy ponad pięciokilometrowego odcinka trasy S7. Do zadań wykonawcy będzie należało m.in. zaprojektowanie dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Miechów do węzła Szczepanowice wraz z nowymi obiektami inżynierskimi, infrastrukturą i urządzeniami poprawiającymi bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Wykonawca musi jeszcze uzyskać w imieniu i na rzecz zamawiającego, wymagane prawem opinie, uzgodnienia, pozwolenia oraz decyzje niezbędne do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji.

Plan modernizacji zakłada, że zostanie wybudowana droga ekspresowa oraz przebudowane będą już istniejące drogi kolidujące z S7. Powstanie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz drogi  awaryjne. Powstanie pięć wiaduktów, w tym jeden z nich będzie pełnił funkcję bezpiecznego przejścia dla zwierząt.

Harmonogram prac i umowa zakładają, że nowy odcinek drogi S7 ma powstać w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (od 15 grudnia do 15 marca).


droga
Jaki był rok 2020 w budowie dróg i autostrad?

Najważniejsza droga do stolicy Tatr

Modernizacja popularnej "Zakopianki" stale postępuje naprzód. Trwa budowa odcinka S7 Moczydło - Miechów.

W kwietniu 2020 roku podpisana została umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Miechów, a pod koniec lipca 2020 roku rozpoczęły się pierwsze prace budowlane.

Trwają prace przy wykopach, ulepszaniu podłoża, budowaniu warstw nasypów oraz prace zbrojarskie i betoniarskie przy wiadukcie węzła Miechów. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.

Na budowie ponad 13-kilometrowym odcinku S7 Szczepanowice - Widoma roboty rozpoczęły się we wrześniu 2019 roku. Zaawansowanie prac na tym odcinku S7 wynosi obecnie 83 procent w zakresie budowy mostów i ponad 73 procent w robotach drogowych.

Roboty ziemne, czyli wykopy i nasypy już wykonano na poziomie 87 procent, a podbudowa i warstwa ścieralna nawierzchni położona jest na 30 procent  drogi ekspresowej. W obrębie budowanego węzła Szczepanowice powstaje budynek Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej. Zakończenie inwestycji planowane jest jeszcze w tym roku.


autostrada A2
Jakie są koncepcje budowy autostrad w 2021 roku? GDDKiA ujawniła swoje plany

Dokumenty potrzebne do budowy węzła Jawornik

Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała też umowę na sporządzenie dokumentacji węzła Jawornik na drodze krajowej numer 7. Bezkolizyjny węzeł zastąpi istniejące skrzyżowanie DK7 z drogą wojewódzką nr 955, poprawiając tym samym bezpieczeństwo i płynność ruchu.

Przebudowa była niezbędna z uwagi na duże natężenie ruchu na odcinku DK7 Kraków – Myślenice, które według Generalnego Pomiaru Ruchu w roku 2015 wynosiło ponad 33 tysiące pojazdów na dobę.

Jest to jedno z bardziej niebezpiecznych miejsc dla pojazdów jadących po "Zakopiance", jak i dla samochodów wjeżdżających z drogi wojewódzkiej na DK7 oraz z DK7 na drogę wojewódzką.

Budowa węzła poprawi bezpieczeństwo ruchu i usprawni dojazd do funkcjonującej i rozwijającej się strefy ekonomicznej Jawornik – Polanka.

Inwestycja obejmie swym zakresem budowę nowego, dwupoziomowego węzła w miejscowości Jawornik. Powstaną łącznice, dobudowane zostaną pasy wjazdu i zjazdu po obu stronach drogi krajowej, przebudowany będzie także odcinek drogi wojewódzkiej oraz drogi lokalnej.

Wybudowane zostaną dwa ronda, wiadukt, ekrany akustyczne, mur oporowy, ścieżka rowerowa i przepust pod DK7. Roboty budowlane GDDKiA planuje na lata 2024-2025.

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw