Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 09.02.2021

Handel odporny na COVID-19, pomaga mu szybko rosnący rynek e-commerce

Handel jest najbardziej odporną na COVID-19 branżą, liczy na wzrost sprzedaży i płynności - wynika z badania dla Europejskiego Funduszu Leasingowego. Branży pomaga w bardzo dużym stopniu internet – jak prognozują eksperci PwC, rynek e-commerce w Polsce osiągnie w ciągu 5 lat wartość 162 mld zł. 

Jak wynika z branżowego barometru EFL na pierwszy kwartał 2021 roku, handel jest najbardziej odporną na COVID-19 branżą spośród sześciu badanych. Subindeks dla tej branży wyniósł 50,7 pkt. Dla transportu i łączności było to 48,9; dla budownictwa 48,8; dla hoteli i restauracji 47,7; dla produkcji 49,3; dla usług 49,5.


e-handel free 1200 pix.jpg
Finanse coraz bardziej cyfrowe. Rosną elektroniczne płatności i e-handel



Subindeks przyjmuje wartości od 0 do 100. Przekroczenie 50 pkt. oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju. Jeśli on jest niższy, oznacza to, że warunki są niekorzystne. Próg 50 pkt. oznacza poziom ograniczonego rozwoju.


Odnośnie do handlu EFL informuje, że na wynik powyżej 50 pkt. największy wpływ miały prognozy w obszarze sprzedaży i płynności finansowej.

Prawie jedna trzecia handlowców liczy na wzrost zamówień, jedna czwarta – na wzrost płynności

"Ponad 28 proc. przedstawicieli firm handlowych spodziewa się wzrostu zamówień w pierwszym kwartale tego roku – to największy odsetek wśród sześciu sektorów. Warto jednak zwrócić uwagę, że na spadek sprzedaży wskazuje niewiele mniej liczna grupa – 27,5 proc. zapytanych.

Za sprzedażą idą prognozy dotyczące płynności finansowej. Tutaj podobnie jest najbardziej liczna grupa optymistów spośród sześciu sektorów. Na poprawę płynności wskazuje 1 na 4 handlowców. W ocenie poziomu inwestycji handel niczym nie wyróżnia się na tle pozostałych sektorów. Tylko 3 proc. zapytanych planuje więcej inwestować" - wskazano.

Raport: w ciągu 5 lat rynek e-commerce w Polsce osiągnie 162 mld zł

Jednocześnie wszyscy doceniają rosnącą w handlu rolę internetu. Jak oceniają we wtorkowej analizie eksperci PwC, rynek e-commerce w Polsce w ciągu pięciu lat osiągnie wartość 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o 12 proc.


zakupy internet 1200.jpg
Zakupy w internecie. Zobacz, jak się zmieniają trendy i co najczęściej kupują Polacy

Najszybciej - jak twierdzą analitycy - będzie rosła sprzedaż produktów spożywczych oraz z kategorii zdrowie i uroda.

W 2020 r. przez internet kupiliśmy już 14 proc. produktów

Zauważają, że już w 2020 r. kanał online miał 14 proc. udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce, na co wpływ miała m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce.

Pandemia przyspiesza cyfryzację i zachęca Polaków do zakupów w internecie

"Pandemia i kolejne lockdowny sprawiły, że wiele firm przyspieszyło proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online. W ostatnim roku grupa konsumentów korzystających z internetowej formy zakupów istotnie się zwiększyła.


handel sklepy galeria galerie handlowe EN 1200.jpg
Lepsze wieści z handlu: pojawiły się pierwsze sygnały o wychodzeniu z załamania wywołanego pandemią

Co ważne, niemal 85 proc. Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów. To będzie stały dwucyfrowy wzrost przez najbliższe lata" – mówi partner w zespole Strategy & Operations PwC Grzegorz Łaptaś.

Z analizy wynika, że ponad 74 proc. Polaków po zakończeniu pandemii utrzyma poziom zakupów internetowych, a 10 proc. zamierza je nawet zwiększyć.

Już 150 tys. przedsiębiorców sprzedaje swoje towary i usługi przez interenet

Obecnie ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. Korzystają oni zarówno z własnych sklepów, jak i z popularnych wśród konsumentów platform typu marketplace.

Eksperci PwC podkreślają, że w porównaniu do zachodnioeuropejskich krajów Polska ma nadal relatywnie małą liczbę sklepów internetowych, dlatego w kolejnych latach ich liczba ma szansę znacznie wzrosnąć. To efekt nowych przyzwyczajeń konsumenckich, a także pojawiania się na rynku nowych graczy.

Wielu sprzedawców korzysta z istniejących platform sprzedażowych – Allegro, Amazona

- Amazon, wchodząc na polski rynek, stworzy kolejny kanał sprzedaży i szansę dla polskich małych przedsiębiorców. Już teraz ponad 1/3 przedsiębiorstw prowadzących sklepy online oprócz własnej witryny jest też obecna na platformie Allegro. Dzięki temu ich zasięg jest dużo szerszy - mówi manager w dziale strategii PwC Paweł Kowalik.

Dodaje, że platforma Amazona pozwoli firmom docierać do jeszcze większej liczby klientów i okazji zakupowych, a tym samym zwiększać sprzedaż.

- Będzie to też szansa na to, by polskich sklepów internetowych powstało jeszcze więcej, aby zaspokajać coraz więcej specyficznych potrzeb zakupowych klientów - wskazuje.

PAP, jk