Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 04.03.2021

Kolej bardziej dostępna. Podpisano pierwszą umowę w ramach programu Kolej Plus

Pierwszy podpisany projekt w ramach programu Kolej Plus dotyczy przywrócenia kolei pasażerskich do Kozienic w województwie mazowieckim. W sprawie pozostałych inwestycji toczą się rozmowy na temat szczegółów programu.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych i samorządowcy zakończyli właśnie kolejną turę rozmów w sprawie inwestycji. Tym razem ich tematem były przede wszystkim prace studialne. To czwarte spotkanie w tej sprawie. Z powodu pandemii odbywają się one zdalnie.

Program Kolej Plus ma walczyć z tak zwanym wykluczeniem komunikacyjnym i zwiększyć dostępność do kolei.

Na koniec lutego, ze złożonych 75 wniosków, 59 jest na etapie przygotowań do ogłoszenia przetargów. Mają one wyłonić firmy, które opracują szczegółowe projekty inwestycji. Dla 15 projektów już ogłoszono postępowanie przetargowe.

Jeśli chodzi o projekt "Kolej w Kozienicach - likwidacja regionalnego wykluczenia komunikacyjnego" to z wykonawcą została podpisana umowa na opracowanie jego studium. Wnioskodawcy poinformowali, że dla 48 przedsięwzięć w budżecie na 2021 roku jest zabezpieczenie finansowania na opracowanie wstępnych studiów planistyczno–prognostycznych.

– Liczna obecność wnioskodawców na spotkaniach organizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe pokazuje zainteresowanie i zaangażowanie w kolejny etap Programu Kolej Plus. Cykliczne spotkania pozwalają wyjaśniać wątpliwości i ułatwiają przygotowywanie niezbędnych dokumentów.

Jest już jedna podpisana umowa na opracowanie wstępnego studium wykonalności, a dla 15 projektów ogłoszono postępowania przetargowe – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

pociąg dworzec 1200.jpg
Dworzec Warszawa Główna wraca do gry. Obsłuży ruch aglomeracyjny i regionalny

Do II etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się w sumie 79 projektów. Cztery zgłoszenia zostały jednak wycofane przez wnioskodawców. Chodzi o  budowę przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice – Nowy Bieruń, o rewitalizację linii kolejowej na odcinku Konstancin-Jeziorna – Nowa Iwiczna, odbudowę linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia oraz o budowę peronu pasażerskiego w miejscowości Brzezówka w gminie Tarnowiec.

W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie planów inwestycji. Ponadto wnioskodawcy muszą uzyskać niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15 procent kosztów inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów. Wymaganie jest takie, że na danej linii powinny kursować minimum 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.

Inwestycje w ramach programu Kolej Plus mają powstać do 2028 roku. Jego realizacja ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski. Program jest wart 6,6 miliarda złotych, w tym 5,6 mld zł stanowią środki budżetu państwa, a około miliarda środki z budżetów samorządowych. Koordynatorem programu jest Ministerstwo Infrastruktury.

Aleksander Pszoniak, IAR, PR24, akg