Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Michał Dydliński 16.03.2021

Wartość polskiego e-handlu rośnie w imponującym tempie. W tym roku może podskoczyć o kolejne 30 procent

Wartość krajowego e-handlu w 2021 r. może wzrosnąć o 20-30 proc. – szacuje ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Według niego rośnie szansa na dogonienie europejskich liderów. Wzrost wartości sprzedaży w 2020 r. był imponujący.

Rok 2021 rozpoczął się z niemal 10-proc. udziałem e-handlu w całej sprzedaży detalicznej (9,1 proc. w grudniu ub.r., 9,8 proc. w styczniu br.). Jak podkreśla szef zespołu gospodarki cyfrowej w PIE Ignacy Święcicki, wzrost wartości sprzedaży w 2020 r. był imponujący.

– Szacunki mówią o wartościach między 35 proc. a niemal 60 proc. Taka jest też skala wzrostu raportowana przez największą polską platformę sprzedaży online, która wykazała o 54 proc. większą wartości sprzedanych towarów – podkreślił.

Czytaj więcej
ehandel1200.jpg
Coraz ostrzejsza konkurencja na rynku e-handlu. Nie jest łatwo pozyskać nowych klientów

Wejście Amazona nie spowodowało przełomu

Według eksperta, w obecnym roku tempo wzrostu nie będzie już pewnie tak imponujące, choć wciąż dynamiczne – zależnie od prognoz, znajdzie się zapewne w przedziale pomiędzy 20 proc. a 30 proc. Jest kilka istotnych czynników, które mogą pozytywnie wpłynąć na tempo rozwoju e-commerce w Polsce, zarówno poprzez zwiększenie liczby sprzedawców, jak i zachęcenie nowych grup kupujących.

– Pierwszym jest oczywiście sytuacja pandemiczna, która już obecnie prowadzi do kolejnego ograniczenia działalności gospodarczej i zamknięcia sklepów – dodał.
Nawet w ostatnich tygodniach, gdy sklepy były otwarte, ruch w galeriach handlowych był o ok. 25 proc. niższy niż przed pandemią. Ich ponowne zamknięcie oznacza oczywiście ponowne problemy dla sprzedawców, jednak po roku pandemii wielu z nich wzmocniło kanały cyfrowe i wprowadziło zachęty dla kupujących tą drogą.

Według Ignacego Święcickiego wejście Amazona do Polski nie spowodowało póki co przełomu, może jednak istotnie wpłynąć na zwiększenie liczby sprzedających, poprzez wzrost konkurencji i łatwiejsze wejście na rynki zagraniczne.

– Dynamiczny rozwój nowych usług dla sprzedających – na przykład inwestycje największych platform w usługi typu fulfillment czyli, przekazanie logistyki – przechowywania, pakowania i wysyłki towaru do wyspecjalizowanego pośrednika, również przełoży się na poszerzenie bazy podmiotów sprzedających przez internet – zaznaczył.

Czynników jest sporo

Patrząc na e-handel od strony zachęt dla klienta warto zauważyć rosnącą konkurencję między platformami w obszarze jakości dostawy przede wszystkim poprzez rozwój sieci paczkomatów i punktów odbioru i skrócenie terminów dostawy. W tym kierunku rozwijają się wszystkie największe platformy obecne w Polsce.

Czynników pozytywnie wpływających na rozwój e-commerce jest więc sporo. Rośnie też więc szansa na oderwanie się od trendu widocznego przed pandemią, który nie dawał nadziei na nadgonienie europejskich liderów.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS, md