Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Michał Dydliński 19.03.2021

Kupujemy coraz mniej alkoholu. Na trend wpływają wyższe ceny "małpek"

W styczniu i lutym br. sprzedaż "małpek" spadła w małych sklepach o ok. 20 proc. Według Centrum Monitorowania Rynku cała kategoria wódek notuje niższą sprzedaż niż przed rokiem. Wraz z początkiem 2021 r. w życie wszedł podatek na napoje słodzone uzależniony od zawartości cukru, a także na napoje alkoholowe o pojemności do 300 ml, uzależniony od zawartości alkoholu.

Według Centrum Monitorowania Rynku podatkowa opłata alkoholowa dotyka w głównej mierze rynku wódki, dla którego sprzedaż butelek o małych pojemnościach jest bardzo istotna. W sklepach małoformatowych, pojemności 90/100 ml oraz 200 ml odpowiadają za ok. 75 proc. wolumenu sprzedaży wódek smakowych oraz ok. 30 proc. wódek czystych. Z analizy wynika, że już w pierwszych tygodniach nowego roku widoczne były wzrosty cen wódek ze względu na nowy podatek.

Małe pojemności mniej korzystne cenowo

Jeszcze pod koniec ubiegłego roku klienci małych sklepów mogli nabyć 90/100 ml wódki smakowej średnio w cenie 6 zł i 200 ml za około 12 zł. Natomiast w lutym 2021 średnie ceny sięgają już odpowiednio 7 zł i 13,70 zł. Z kolei średnie ceny "małpek" czystych w ostatnich miesiącach zeszłego roku kształtowały się na poziomie 5,70 zł za 90/100ml oraz ok. 11,20 zł za 200ml, a w ostatnim miesiącu ceny te wzrosły odpowiednio do 6,80 zł i 13,50 zł.

W ocenie analityków CRM, duże podwyżki cenowe powodują, że małe pojemności stały się mniej korzystne cenowo w stosunku do dużych butelek wódki. CMR podaje, że średnia cena półlitrowej wódki czystej to ok. 24 zł, a smakowej niecałe 27 zł. Zatem przed wprowadzeniem nowego podatku w przeliczeniu na litr małe pojemności były droższe o 10-15 zł w stosunku do butelek 0,5 l. Natomiast po podwyżkach cenowych różnica ta wynosi już 20 zł, a dla niektórych wariantów sięga nawet 30 zł.

Zmiany cenowe mają bardzo istotny wpływ na sprzedaż małych pojemności wódki – zauważa Centrum. W styczniu i lutym ilość sprzedawanych "małpek" w małych sklepach była o ok. 20 proc. niższa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Podobne spadki odnotowano w przypadku wódek czystych, gdzie sprzedaż zarówno 90/100 ml jak i 200 ml spada rok do roku o ponad 20 proc. W przypadku wódek smakowych najmniejsze pojemności raportują podobne spadki, jednakże "dwusetki" zaliczyły płytszy spadek sprzedaży o 8 proc.

komputer zakupy 1200 free
Minister finansów: 1,5 mld zł rocznie to minimum jakie będzie z podatku handlowego



Niższa sprzedaż niż przed rokiem

Sprzedaż dużych butelek wódki nie do końca rekompensuje spadki sprzedaży "małpek". Dla średniego segmentu cenowego wódek czystych duże butelki sprzedają się w podobnych ilościach jak przed rokiem, natomiast dla wódek smakowych sprzedaż pojemności powyżej 300 ml jest wyższa o jedyne 6 proc, gdzie w poprzednich latach obserwowana była podobna dynamika.

Joanna Stankiewicz z Centrum Monitorowania Rynku zwraca uwagę, że sprzedaż wódki notowała w kilku ostatnich latach systematyczne wzrosty, napędzane coraz większą popularnością małych pojemności.

– Wprowadzenie podatku zatrzymało wzrostową dynamikę segmentu. Ze względu na spadającą sprzedaż małych pojemności, cała kategoria wódek notuje w sklepach małoformatowych dużo niższą sprzedaż niż przed rokiem – zaznacza.
Ilościowo sprzedaży wódek czystych w dwóch pierwszych miesiącach tego roku jest niższa o ok. 5 proc. rok do roku, wartość wzrosła w tym czasie o 2 proc. Rynek trunków smakowych skurczył się o 11 proc. rdr, a jego wartość spadła o 2 proc.

PolskieRadio24.pl, PAP, DoS