Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 12.04.2021

Polski przemysł kosmiczny. Udział krajowych firm w rynku jest niewielki, ale szybko rośnie

O tym, jak się rozwija i jakie ma perspektywy polski przemysł kosmiczny, mówiła w radiowej Jedynce Aleksandra Kukała, dyrektor Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej Polskiej Agencji Kosmicznej.

Jak podkreśla gość Polskiego Radia, ten jeszcze niewielki sektor gospodarczy, oceniany na około 80 milionów euro, ma jednak bardzo duży potencjał rozwojowy.


Posłuchaj
04:58 justa kosmos.mp3 Jak rozwija się polski przemysł kosmiczny i jaki ma potencjał rozwojowy, mówiła w radiowej Jedynce Aleksandra Kukała, dyrektor Departamentu Strategii i Współpracy Międzynarodowej Polskiej Agencji Kosmicznej.

 

- Trzeba pamiętać, że przystąpiliśmy do tej branży dopiero w 2012 roku, tymczasem projekty realizowane w tej dziedzinie trwają 8, 10, a nawet 15 lat - mówi Aleksandra Kukuła.

shutterstock_statek kosmiczny kosmos 1200.jpg
Kosmiczne inwestycje. Mogą się opłacić także zwykłemu obywatelowi

Jak dodaje, w zeszłym roku przeprowadzono w polskich firmach badania zajmujących się branżą kosmiczną, z których wynika, że nasze firmy są bardzo konkurencyjne.

Polska ma swoją strategię kosmiczną

- Mają one co prawda niewielki procent w rynku europejskim, ale dynamika ich wzrostu jest bardzo wysoka - mówi gość Polskiego Radia.

Jak tłumaczy, wynika to z Polskiej Strategii Kosmicznej, której założeniem jest przyczynienie się tego sektora do rozwoju naszej gospodarki.

- Sektor kosmiczny to w Polsce przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, a także instytuty naukowe mające bardzo duże doświadczenie w badaniach kosmosu i wytwarzaniu instrumentów badawczych, które biorą udział m.in. w badaniu Marsa czy Słońca - ocenia gość radiowej Jedynki.

PR24, Justyna Golonko, jk