Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 19.04.2021

Program budowy 100 obwodnic. GDDKiA podsumowuje dotychczasowe prace

Rok temu ministerstwo infrastruktury i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęły realizację programu budowy stu obwodnic. Rząd chce wydać na ten cel około 28 miliardów złotych, a wszystkie obwodnice mają powstać do 2030 roku. Dziś GDDKiA podsumowała dotychczasowe prace i przygotowania do inwestycji.

Kiedy kierownictwo resortu infrastruktury ogłaszało szczegóły programu i listę miast,  w których powstaną obwodnice, wymieniono trzy podstawowe kryteria wyboru lokalizacji. Pierwszym z nich było natężenie ruchu. Obwodnice powstaną tam, gdzie jest ono wysokie i wpływa na komfort życia mieszkańców. Drugim kryterium jest poprawa bezpieczeństwa, a trzecim "ważne czynniki społeczno – gospodarcze", czyli między innymi wpływ takich inwestycji na rozwój regionu. W ten sposób powstała lista obwodnic. Rok temu większość z nich była na etapie wstępnego planowania. Dziś sytuacja jest już zgoła inna.

droga 120.jpg
Budowa obwodnicy Sztabina na Podlasiu coraz bliżej. Podano wykonawcę drogi

Część obwodnic już w budowie

Z najnowszych informacji wynika, że dla dziesięciu obwodnic trwają przetargi na realizację, a dla kolejnych 24 GDDKiA szuka wykonawców dokumentacji projektowej. 63 obwodnice są na etapie opracowania dokumentacji lub przygotowania na nią przetargów. Trzy obwodnice są już na etapie realizacji.
W ramach Programu budowy 100 obwodnic Generalna Dyrekcja podpisała już umowy na zadania o łącznej długości ponad 480 kilometrów, z czego prawie 20 kilometrów na realizację i 460,7 na dokumentację.

Ogłoszono przetargi na obwodnice o łącznej długości 354,7 km, z czego 87,2 km na realizację i 267,5 km na dokumentację.

W realizacji są trzy obwodnice o łącznej długości 19,9 km i wartości 420 mln zł. Obecnie ogłoszone są 34 postępowania przetargowe, z czego 10 to przetargi na realizację zadań o łącznej długości 87,2 km i wartości ok. 1,9 mld zł, a 24 to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości blisko 270 km.

63 zadania o łącznej długości ok. 482,5 km są na etapie przygotowania, co oznacza, że opracowywana jest dokumentacja lub przygotowujemy się do ogłoszenia przetargów na jej opracowanie.

Niektóre inwestycje są już na etapie realizacji, choć nie jest ich na razie za wiele. W grudniu 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad  podpisała pierwsze umowy z wykonawcami. W systemie Projektuj i buduj powstaną obwodnice Lipska w województwie mazowieckim i Wąchocka w województwie świętokrzyskim. System ten oznacza, że wykonawca w ramach zadania inwestycyjnego musi zarówno przygotować szczegółowy projekt, jak i wybudować obwodnicę. Z kolei   w systemie tradycyjnym powstanie obwodnica Smolajn w województwie warmińsko-mazurskim. Tam wykonawca otrzyma gotowy projekt, a jego zadaniem będzie jedynie realizacja.

Od lutego zeszłego roku GDDKiA ogłosiła także przetargi na realizację kolejnych obwodnic. Chodzi między innymi o obwodnicę Brzezia w województwie pomorskim, Pułtuska na Mazowszu, Suchowoli i Sztabina na Podlasiu, czy Żodyna w Wielkopolsce, a także Gryfina i Szczecinka w województwie zachodniopomorskim.

Dla dwóch obwodnic, siedmiokilometrowej Strzelec Krajeńskich oraz ponad pięciokilometrowej Gryfina, dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty na zaprojektowanie i budowę. Z kolei dla obwodnic Żodynia i Szczecinka poznaliśmy już oferty. Obecnie trwa ich analiza.

Natomiast do końca 2021 roku Generalna Dyrekcja ogłosi postępowania przetargowe na realizację kolejnych inwestycji. Będą to między innymi obwodnice Dzwoli, Strykowa oraz Kostrzyna nad Odrą.

Przygotowania do realizacji kolejnych inwestycji

W przypadkach innych planowanych obwodnic, prowadzone są prace studialne i przygotowawcze. Z racji, że będą to całkowicie nowe inwestycje, konieczne będzie zdobycie wszelkich pozwoleń i opracowanie projektów. Na takim etapie tworzone są różne warianty obwodnic, które są potem poddawane konsultacjom społecznym. Dopiero po takiej dyskusji tworzony jest ostateczny projekt. Ważnym elementem jest też uzyskanie tak zwanej decyzji środowiskowej. To od niej zależą później wszystkie inne pozwolenia. W takiej fazie przygotowań są między innymi planowane obwodnice Szczytna, Pisza, Lipna, Sztumu, Suchowoli, czy Olsztyna i Dywit.
 
Dla obwodnicy Kołbaskowa  trwa opracowywanie projektu budowlanego i projektów wykonawczych - w grudniu 2020 roku GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą. Pierwsza połowa grudnia 2020 roku to kolejne ważne etapy w postępowaniach przetargowych. Poznaliśmy oferty w przetargu na dokumentację dla czterech obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim. Są to obwodnice Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna, Brześcia Kujawskiego oraz Kowalewa Pomorskiego. Ponadto podpisano umowy na przygotowanie dokumentacji na kilkanaście innych obwodnic w całym kraju.
 
Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszt realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 - 2030 został oszacowany na blisko 28 miliardów złotych.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md