Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 29.04.2021

Pierwsze wagony Combo już na torach

Pierwsze dwa wagony Combo trafiły do spółki PKP Intercity. To dobra wiadomość przede wszystkim dla niepełnosprawnych podróżujących, a także dla rodzin z małymi dziećmi. Ten typ wagonu gwarantuje o wiele wygodniejszą podróż, niż w klasycznych składach.

O potrzebie wprowadzenia wagonów typu Combo mówiło się w spółce PKP Intercity już w  2015 roku. Wtedy też powstały pierwsze projekty i wizualizacje. Korytarze w klasycznych wagonach były zbyt wąskie do poruszania się wózkami, wąskie były też wejścia do poszczególnych przedziałów. Przemieszczenie się na przykład do ubikacji było więc z reguły niemożliwe. Podobne problemy mają w takich wagonach rodzice, którzy podróżują z małymi dziećmi w wózkach.

Umowę w sprawie modernizacji w sumie 40 wagonów podpisano z bydgoską fabryką PESA w 2018 roku.

 Wagon typu Combo znacznie różni się od najczęściej spotykanych konstrukcji. Jego podstawową cechą jest wielofunkcyjność. W typie, którym będzie dysponować państwowy przewoźnik wprowadzono zarówno ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, jak i dla rodzin z małymi dziećmi. Dla osób, które mają problem z poruszaniem się przeznaczono całe przedziały.

Zamontowano specjalne uchwyty i oparcia, a przejścia są szersze, niż w klasycznych konstrukcjach. Także w przedziałach dla rodzin z małymi dziećmi jest więcej miejsca, a konstruktorzy pomyśleli o specjalnych udogodnieniach.

shutterstock_1525632548 pkp intercity 1200.jpg
PKP Intercity inwestuje w tabor. Spółka kupiła 30 nowoczesnych lokomotyw

Jest także klimatyzacja, bezpłatne wi-fi, gniazdka elektryczne przy każdym fotelu, rolety w oknach i system informacji pasażerskiej.

Wagony posiadają także automatyczne drzwi przedziałowe i bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Stosowane w nich będą oznaczenia Braille’a.

Mają one również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. W wagonach typu Combo zagwarantowano także specjalne uchwyty na rowery.

Wagony mają zupełnie nowe wózki, które umożliwiają poruszanie się z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. PKP Intercity zawarły umowę z bydgoską fabryką PESA na modernizację 40 wagonów z dodatkową opcją 20 wagonów.

Wartość zamówienia przekracza 200 milionów złotych, a gdyby przewoźnik zdecydował się na modernizację dodatkowych 20 wagonów, wtedy wartość kontraktu przekroczyłaby 300 milionów złotych. Część pieniędzy na tę inwestycję pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg