Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Sławomir Dolecki 20.05.2021

Polacy przekonali się do profilu zaufanego. Korzysta z niego już ponad 11 milionów osób

Mamy 11 milionów profili zaufanych, co oznacza, że korzysta z niego już niemal 40 proc. dorosłych Polaków. Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej, dzięki któremu każdy, kto go ma, sprawy urzędowe może załatwiać z dowolnego miejsca i o dowolnej porze - online.

Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany – jest przypisany do konkretnego numeru PESEL. Można go założyć za darmo, najszybciej - przez internet.

- Od 2016 roku liczba osób, które mają profil zaufany wzrosła ponad trzynastokrotnie. To świetny wynik. Sukcesywny wzrost zainteresowania to nie tyko efekt pandemii, to także efekt rosnącej liczby e-usług, budowania zaufania Polaków do załatwiania spraw przez internet i przekonywania ich, że warto korzystać z rozwiązań, które dostarczamy - mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Zainteresowanie wciąż rośnie

shutterstock podatki rachunki 1200.jpg
20 mln elektronicznych deklaracji podatkowych. Z e-usługi skorzystała nawet 107-latka

- Od 2019 roku prowadzimy kampanię "e-Polak potrafi!", w której m.in. zachęcamy do zakładania profilu zaufanego i korzystania z e-usług. Przekonujemy nieprzekonanych, że warto. Jak widać - robimy to skutecznie - dodaje minister.

Oto jak rosło (i nadal rośnie) zainteresowanie profilem zaufanym:

  • 2011 r. - powstanie profilu zaufanego,
  • 2016 r. - 400 tysięcy użytkowników (głównie urzędnicy),
  • 1 stycznia 2018 r. - z profilu zaufanego korzysta 1.324.438 Polaków,
  • 1 stycznia 2019 r. - z profilu zaufanego korzysta 2.533.021 (przez cały 2018 r. profil zaufany założyło 1.208.583 Polaków, czyli niemal tyle samo, co przez pierwsze siedem lat),
  • 1 stycznia 2020 r. - z profilu zaufanego korzysta 4.647.391 osób (przez cały 2019 r. 2.114.370 Polaków założyło PZ),
  • 1 stycznia 2021 r. - z profilu zaufanego korzysta 8.799.057 osób (przez cały 2020 r. 4.174.206 Polaków założyło PZ),
  • od początku 2021 roku profil zaufany założyło już niemal 2,2 miliona osób,
  • kwiecień tego roku był najlepszym miesiącem w całej 10-letniej historii profilu zaufanego, w ostatnim miesiącu profil zaufany założyło dokładnie 621.911 osób,
  • w sumie z profilu zaufanego korzysta dziś 11 000 139 osób.

Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany to zbiór danych o nas samych, przypisany do naszego numeru PESEL. Dzięki temu możemy potwierdzać swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie - aby urzędnik miał pewność, że my to my - musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w internecie "legitymujemy się" właśnie profilem zaufanym.

Jak go założyć? Najszybszy sposób na zdobycie profilu zaufanego to założenie go za pośrednictwem banku. Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

To najwygodniejszy i najszybszy sposób ponieważ dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dzięki temu nie trzeba dodatkowo ich potwierdzać w trakcie wizyty w punkcie potwierdzającym.

Drugim sposobem jest wizyta w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających. Wcześniej trzeba wypełnić internetowy wniosek.

Trzeci sposób to wideospotkanie z urzędnikiem. W ten sposób można założyć tymczasowy profil zaufany, który jest ważny 3 miesiące. "Tradycyjny" PZ jest ważny 3 lata.

Szczepienie, PIT i sprawy urzędowe

Jakie sprawy można załatwić z profilem zaufanym? Oto kilka przykładów:

  • złożyć online wniosek o dowód osobisty,
  • zgłosić narodziny dziecka,
  • zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, czy konta Mój GOV,
  • wysłać pismo ogólne do urzędu,
  • zgłosić online zbycie lub nabycie pojazdu,
  • zarejestrować się na szczepienie przeciwko COVID-19,
  • zalogować się do e-usługi Twój e-PIT,
  • skorzystać z aplikacji mObywatel, czyli cyfrowego portfela na dokumenty,
  • złożyć wniosek online o odpisy aktów stanu cywilnego,
  • zameldować lub wymeldować się na/z pobyt stały lub czasowy.

PolskieRadio24.pl, DoS