Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 07.06.2021

Centralny Port Komunikacyjny. Wiemy, kto przygotuje linię kolejową Warszawa-Łódź

Spółka odpowiedzialna za budowę  Centralnego Portu Komunikacyjnego zawarła kontrakt na prace przygotowawcze do budowy pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Między Warszawą, CPK i Łodzią pociągi będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. W przygotowaniu są już następne odcinki kolejowych "szprych", które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski.

Premier Mateusz Morawiecki, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Marcin Horała oraz prezes spółki CPK Mikołaj Wild przedstawili także stan przygotowań do budowy systemu linii kolejowych CPK. Miejsce konferencji było nieprzypadkowe. Odbyła się ona na modernizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe stacji Warszawa Zachodnia, gdzie zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości  prowadząca w stronę Portu Lotniczego Solidarność, Łodzi, Poznania i Wrocławia.

pmm 12(4).jpg
Podróż pociągiem z Warszawy do Łodzi będzie krótsza. Premier: stawiamy na kolej przyszłości

Podczas przemówienia premier Mateusz Morawiecki powiedział, że przez wiele lat kolej w Polsce była zaniedbywana. Zaznaczył, że dziś rząd wykłada duże pieniądze na modernizacje i budowie nowych linii. Szef rządu podkreślił że czas przejazdu między Łodzią a Warszawą wyniesie jedynie 45 minut. Podkreślił, że jest to rzecz bez precedensu.

Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Marcin Horała powiedział natomiast, że zawarta dziś pierwsza umowa  to jedna z wielu, jakie zostaną podpisane  w ciągu najbliższych tygodni, przygotowując nowy system komunikacyjny Polski, którego sercem będzie CPK.  - Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miast i regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce – powiedział Marcin Horała.

Podpisana dziś umowa dotyczy prac przygotowawczych dla prawie 140-kilometrowego odcinka: Warszawa-CPK-Łódź. Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 roku.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 minut, z Łodzi w około pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w około 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż w tej chwili.

Pociągi z pasażerami będą jeździły z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet o 100 kilometrów na godzinę,  jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

– To historyczny moment. Wspólnie z wykonawcą przygotujemy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla pierwszej linii KDP w Polsce. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży miedzy tymi miastami o połowę. Rozpoczyna się nowy rozdział w historii transportu RP – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dl wykona konsorcjum firm: IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Na realizacje prac, w skład których wchodzą między innymi analizy przebiegów, a także specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne, wykonawca będzie miał około 10 miesięcy.

Finalnym efektem umowy będzie wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią w zakresie koniecznym do prowadzenia działań inwestycyjnych. Przygotowanie Studium jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.
W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa-Łódź zostanie wydłużona. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane "igrekiem".

Na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie około 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne  654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych około 219 kilometrów nowych linii kolejowych, a kolejnych około 305 kilometrów zostanie zmodernizowanych.

W skali całej Polski w trakcie prac przygotowawczych są już w sumie około 743 km nowych linii kolejowych CPK. W ciągu ostatnich dni spółka wskazała wykonawców sześciu z ośmiu przetargów na Studium. Jednocześnie CPK oczekuje na uprawomocnienie się wyboru ofert w postępowaniach na wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła CPK, a także projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK (dla pociągów jadących od strony Warszawy i CPK zacznie się w tym samym miejscu co drążony obecnie przez PKP PLK tunel aglomeracyjny i regionalny – na stacji Łódź Fabryczna).

Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md