Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Tomasz Kamiński 17.11.2010

Polskie firmy zdobywają zagraniczne rynki

Franczyza, czyli wynajmowanie marki i sposobu prowadzenia biznesu, to coraz częstszy produkt eksportowy Polski.
Szanghaj, ChinySzanghaj, Chinyfot. SXC

Polskie firmy franczyzowe, czyli takie które mają sieć placówek pod marką, którą wynajmują przedsiębiorcom, coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki.

Zdobywamy rynki sąsiadów

Poza naszym krajem rozwija się 45 naszych sieci. Dotychczas otworzyły tam tysiąc placówek. Tylko w przyszłym roku przybędzie kolejnych dwieście.

"Dziennik Gazeta Prawna", powołując się na raport Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych dodaje, że najpopularniejszymi celami ekspansji są nasi bezpośredni sąsiedzi - Słowacja, Czechy i kraje nadbałtyckie.

Najwięcej firm, bo aż 19, ma swoje placówki w Czechach. Sukcesy osiągają tam nie tylko marki odzieżowe jak Reserved, Cropp, House, Atlantic czy CCC, lecz także sieci meblowe Kler i Vox oraz spożywcze jak Żabka. Na Słowacji i Litwie sklepy ma już 17 polskich sieci.

Europa nam za mała

"Dziennik Gazeta Prawna" zauważa, że polskie sieci franczyzowe trafiają także na bardziej egzotyczne rynki. W Libanie działa Big Star, w Chinach - Tatuum, w Arabii Saudyjskiej - Coccodrillo, a kosmetyczny Inglot rozwija się w Stanach Zjednoczonych.