Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 22.06.2021

Co się zmieni w układzie dróg Dolnego Śląska ? GDDKiA podpisała dwie ważne umowy

Duże wyzwanie dla drogowców i wielkie korzyści dla kierowców. Tak w największym skrócie można określić planowane inwestycje drogowe na Dolnym Śląsku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie umowę na prace przygotowawcze dotyczące rozbudowy fragmentu autostrady A4 oraz budowy odcinka trasy ekspresowej S5.

Inwestycje są konieczne ze względu na trudną sytuację komunikacyjną na Dolnym Śląsku. Wysokie natężenie ruchu powoduje, że autostrada A4 w tym województwie często się korkuje, a czas podróży w stronę naszej zachodniej granicy jest coraz dłuższy.

Główną przyczyną korków i zatorów  na dolnośląskim odcinku autostrady A4 jest bardzo duże natężenie ruchu. To w tej chwili główna trasa w kierunku Niemiec. Kierowcy ciągną w te rejony niemalże z całego kraju.


shutterstock droga krajowa S8 1200.jpg
Powstanie ponad 20 kilometrów trasy ekspresowej S19, która jest częścią Via Carpatii

Odkorkować arterię do Niemiec

Po oddaniu do ruchu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia – czyli trasy A8, drogi ekspresowej S8 z Warszawy oraz odcinków S5 z Poznania, kierowcy z centralnej i północnej Polski decydują się na podróż do Niemiec autostradą A4 rezygnując z bardzo drogiej autostrady A2. Co więcej w trzy lata temu oddano do ruchu drogę ekspresową S3, która łączy się z A4 na wysokości Legnicy. Nie trudno zatem przewidzieć, że ta inwestycja spowodowała dodatkowe natężenie na autostradzie A4.  Dlatego też drogowcy podjęli decyzję, że autostrada zostanie przebudowana lub poszerzona.

Ostateczną decyzję dotyczącą sposobu na udrożnienie ruchu mają dać prace przygotowawcze, czy studium ekonomiczno – środowiskowe. Jedno jest pewne – trasę trzeba przebudować, by kierowcy nie utknęli w permanentnych korkach. Dotyczy to zarówno tego odcinka, jak i innych na Dolnym Śląsku. Niektóre z nich trzeba zmodernizować choćby ze względu na ich wiek. Były budowane w latach trzydziestych dwudziestego wieku i są najstarszymi odcinkami autostradowymi w Polsce. Wykonawca będzie też prowadził prace dla odcinka trasy ekspresowej S5 Bolków – Sobótka.

Odcinek autostradowy to 80 kilometrów, natomiast projektowana S5 ma mieć około 50 kilometrów.


1200_droga_shutterstock.png
Umowa na budowę obwodnicy Pułtuska podpisana. To pomoże w rozwoju regionu

Jakie są warianty przebudowy trasy ?

W tej chwili są rozpatrywane trzy warianty, z których ostatecznie drogowcy wybiorą jeden.
Pierwszy z nich zakłada rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. W tym wariancie autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym. Węzły i obiekty inżynierskie byłyby przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączyłaby się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.

Drugi wariant zakłada rozbudowę funkcjonującego dziś odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Na odcinku od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona byłaby w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa S5 połączyłaby się z projektowaną drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.

Wreszcie trzeci wariant zakłada rozbudowę w  odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Dalej na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów A4 wybudowana byłaby w nowym korytarzu.
Dolnośląski odcinek A4 od Wrocławia do Krzyżowej liczy 105 kilometrów. Trasa na większości przebiegu nie ma pasa awaryjnego, brakuje na niej miejsc obsługi podróżnych. Co więcej trasa ma przestarzałą geometrię, przez co samochody z niej korzystające mogą mieć na niektórych odcinkach gorszą przyczepność, co może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo uczestników ruchu.


Obwodnica Międzyborza DK 25 Obwodnica Międzyborza DK 25

Obwodnica Międzyborza

To niejedyna dobra informacja dla zmotoryzowanych i mieszkańców Dolnego Śląska. Także dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przygotowanie innej inwestycji – obwodnicy Międzyborza. To niewielkie miasto w powiecie oleśnickim, które zamieszkuje niespełna dwa i pół tysiąca mieszkańców. Same prace przygotowawcze będą kosztować około trzech i pół miliona złotych.

Obwodnica Międzyborza powstanie w nowym śladzie drogi krajowej 25. Jej długość, to około 8 kilometrów.

Celem tej inwestycji jest budowa obwodnicy Międzyborza wraz z obejściem sąsiadujących miejscowości Ose, Górzyca i Oska Piła, która pozwoli na poprawę przepustowości układu komunikacyjnego łączącego drogę ekspresową S8 z nowo wybudowaną obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego, będącą jednym z pierwszych fragmentów drogi ekspresowej S11.

Obwodnica Międzyborza pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta, charakteryzującego się ścisłą zabudową mieszkaniową oraz poza tereny zabudowane w miejscowościach kilku innych miejscowości. Dzięki temu wpłynie na poprawę warunków ruchu, bezpieczeństwa użytkowników dróg i mieszkańców.

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie dolnośląskim powstanie łącznie siedem obwodnic: Głogowa, Kaczorowa, Legnicy, Milicza, Oławy oraz Złotego Stoku.

 

R24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw