Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 02.07.2021

Wyzwanie dla drogowców. Szykuje się budowa nowych odcinków Via Carpatii

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała właśnie przetarg na budowę fragmentu drogi ekspresowej S19 z Babic do Jawornika. Droga S19 na tym odcinku jest także fragmentem międzynarodowej trasy Via Carpatia. Budowa tego odcinka to wielkie wyzwanie dla drogowców. Teren, na którym ma powstać jest skomplikowany geologicznie.
Budowa Via CarpatiiBudowa Via CarpatiiGDDKiA/Krzysztof Nalewajko

W lutym tego roku powstała koncepcja programowa tego odcinka. Zakłada ona budowę dwujezdniowej drogi, która będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Zakłada ona także budowę węzła drogowego Strzyżów–Żarnowa.

W ciągu tego odcinka powstaną również obiekty inżynierskie - 7 estakad, 6 wiaduktów (5 wiaduktów nad drogą ekspresową, 1 pod drogą ekspresową), 3 przejścia dla zwierząt - 2 dla zwierząt średnich i jedno dla zwierząt dużych.

droga s6 1200.jpg
Drogowcy zapowiadają budowę nadmorskich odcinków trasy S6. To dobra wiadomość dla turystów i mieszkańców Pomorza

Trudny teren na budowę drogi

Największym wyzwaniem będzie sama budowa. Teren, na którym a powstać ten odcinek drogi jest bardzo zróżnicowany i skomplikowany geologicznie. Charakteryzuje się też dużą różnicą przewyższeń. Miało to już wpływ na tworzenie koncepcji programowej tego odcinka. Drogowcy wyliczają, że w czasie prac wykonano ponad 700 wierceń, z których najgłębsze miało 35 metrów. Wykonano także prawie 320 sondowań. Jednym z elementów koncepcji jest też dokumentacja hydrologiczna.

Dzięki tym wszystkim badaniom wiadomo, że w podłożu budowlanym projektowanego odcinka drogi występują zróżnicowane warunki gruntowe. Przeważają odcinki o złożonych warunkach gruntowych i skomplikowanych warunkach gruntowych. W oparciu o przeprowadzone prace geofizyczne i geologiczne eksperci stwierdzili, że na badanym terenie występuje 13 obszarów predysponowanych osuwiskowo, co komplikuje budowę.

Trasa zarówno w wymierzę regionalnym, krajowym i międzynarodowym będzie miała duży wpływ na gospodarkę i życie mieszkańców Podkarpacia i wschodniej Polski. Podczas uroczystości związanej z rozpisaniem przetargu wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że trasa ta podniesie komfort życia mieszkańców i przyczyni się do rozwoju gospodarczego.

"Kręgosłup" komunikacyjny Trójmorza

Międzynarodowa trasa Via Carpatia, której fragmentem jest na terytorium Polski droga S19,  połączy kilka krajów na osi północ – południe. Będzie przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię i Grecję. Polski odcinek będzie miał prawie 600 kilometrów długości. Na całej długości będzie miała parametry drogi ekspresowej lub autostrady. Polski odcinek rozpocznie się na granicy z Litwą w Budzisku, a zakończy się na granicy ze Słowacją za Barwinkiem. Najdłuższy odcinek tej trasy ma przebiegać przez Rumunię. Będzie on miał ponad 1500 kilometrów długości.

W tej chwili polscy kierowcy korzystają obecnie z około pięćdziesięciu kilometrów tej trasy w województwach lubelskim i podkarpackim. W tym roku na mapie drogowej kraju pojawią się nowe odcinki drogi S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem.


PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md