Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 02.08.2021

Rusza inwestycja, która zmieni układ komunikacyjny na Warmii i Mazurach. "Ma znaczenie ogólnokrajowe"

Drogowcy zainaugurowali budowę jednego z odcinków drogi ekspresowej S16. W jej ramach powstanie długo wyczekiwana obwodnica Mrągowa. Budowa będzie kosztować ponad 625 milionów złotych. 

Pierwsi kierowcy skorzystają z tego odcinka pod koniec 2023 r. W uroczystości inaugurującej budowę wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa drogi ekspresowej S16 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego zlokalizowana jest w powiecie mrągowskim i dotyczy gmin Sorkwity oraz Mrągowo. Inwestycja jest kolejnym etapem rozbudowy tego szlaku. Drogowcy wskazują, że będzie to jedna z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur.

Koniec z wykluczeniem komunikacyjnym Warmii i Mazur

Nowy odcinek Borki Wielkie–Mrągowo będzie miał ponad 16 kilometrów długości. Nowa droga przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Około 13-kilometrowy fragment trasy zaplanowano jako drogę ekspresową S16, a 4- kilometrowy odcinek, czyli obwodnica Mrągowa pobiegnie w ciągu drogi krajowej numer 59.

BUDOWA DROGI twitter - GDDKiA.jpg
GDDKiA ogłasza przetargi na kolejne drogi. Tylko od początku tego roku ich wartość wyniosła 5,9 mld zł

Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mrągowa będzie to droga o przekroju w większości jednojezdniowym. Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe. Roboty wykona firma PORR.

- Warmia i Mazury, to obszar, który musi być dobrze skomunikowany. To region, w którym trzeba skończyć z wykluczeniem komunikacyjnym – mówił w czasie uroczystości minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreślają, że inwestycja ta ma znaczenie ogólnokrajowe. Jest tez współfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Na obwodnicę, która jest częścią tej inwestycji, mieszkańcy Mrągowa czekali od wielu lat. Ruch tranzytowy, który dziś przebiega przez główne ulice miasta generuje hałas, zanieczyszczenia i obniża bezpieczeństwo.

Znikną uliczne korki

Drogowcy podkreślają, że wyprowadzenie ruchu tranzytowego z obszarów miejskich poprzez budowę drogi ekspresowej i obwodnicy Mrągowa jest korzystne dla obszarów miejskich, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje bardzo znaczną uciążliwość dla mieszkańców w postaci wypadków, hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski prowadzi on do poważnego zatłoczenia ulic.

Tranzyt przez miasto prowadzi do powstawania wąskich gardeł na sieci dróg krajowych, zmniejszając przepustowość tej sieci. 

Krótszy czas przejazdu

GDDKiA zapowiada, że tereny zamieszkałe będą odgrodzone od drogi ekranami akustycznymi. Z kolei dla kierowców przejazd przez drogę ekspresową będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól i posesji.

Uspokojenie ruchu w miejscowościach podniesie komfort mieszkańców i zwiększy ich bezpieczeństwo.

IAR/Aleksander Pszoniak, PR24, akg