Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 06.09.2021

Autostrada A2 do wschodniej granicy. Jest już wykonawca projektu budowlanego

Autostrada A2 połączy wschód z zachodem kraju. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała właśnie umowę na sporządzenie projektu budowlanego ostatniego odcinka tej trasy. Autostrada A2 jest jednym z najważniejszych korytarzy transportowych w kraju. Jako jedna z dwóch tras, obok autostrady A4 ma przebieg równoleżnikowy. Według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, całą drogą będzie można przejechać w 2025 roku.

Budowa pierwszego odcinka na wschód od Warszawy rozpoczęła się w 2025 roku. Odcinek do Mińska Mazowieckiego jest już gotowy, kierowcy mogą z niego korzystać od ponad roku. Także w zeszłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych systematycznie ogłaszała przetargi najpierw na opracowanie koncepcji programowej, a potem na projekty i wykonanie kolejnych "wschodnich" odcinków autostrady A2.

shutt droga 1200.jpg
GDDKiA: są pozwolenia na realizację kolejnych odcinków drogi S6

Coraz bliżej ukończenia A2

Ponad rok temu GDDKiA podpisała umowy na realizację fragmentów autostrady pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Tu prace mają zakończyć się pod koniec 2023 roku. W przypadku odcinka węzeł Groszków–węzeł Gręzów kontrakt podpisano w styczniu tego roku. Ta trasa ma zostać oddana do użytkowania za trzy lata. Te trzy odcinki mają łączną długość prawie 40 kilometrów.

Z kolei fragment tej autostrady od Siedlec do Białej Podlaskiej podzielono na cztery odcinki. Umowy na ich wykonanie zostały już podpisane. Chodzi o odcinki Malinowiec–Łukowisko, Swory–Biała Podlaska, Siedlce Zachód–Malinowiec oraz Łukowisko–Swory. W sumie, to ponad 60 kilometrów autostrady.
Podpisana dziś umowa dotyczy 32 – kilometrowego odcinka od węzła Biała Podlaska do granicy z Białorusią w województwie lubelskim. Projekt wykona firma Mosty Gdańsk. Wartość kontraktu, to niespełna 10 milionów złotych. To już drugi rozstrzygnięty przetarg w tej sprawie. Poprzedni został unieważniony przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Teraz wykonawca będzie miał 30 miesięcy na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń, niezbędnych do prowadzenia budowy. Gdy dokument będzie gotowy Generalna Dyrekcja ogłosi przetarg na wykonanie prac. Dziś wiadomo, że ten fragment autostrady będzie miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na budowę trzeciego pasa.

 - Autostrada A2, to kluczowa droga, niezbędna do skomunikowania wschodnich części naszego kraju. Widzimy, jak duży tranzyt w kierunku granicy, ale także od granicy w stronę centralnej Polski tędy przebiega – mówił w czasie uroczystego podpisania umowy wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Podkreślił on, że doprowadzenie tej drogi do wschodniej granicy państwa jest dobrą wiadomością przede wszystkim dla branży transportowej, która jest odpowiedzialna za dostarczanie ciężkich ładunków. Rafał Weber podkreślił, że budowa tego odcinka będzie miała duży wpływ na poprawę bezpieczeństwa systemu komunikacji drogowej. Dodał, że autostrada A2 otworzy nowe możliwości dla polskiego transportu.

Dodatkowy pas między Łodzią a Warszawą

GDDKiA będzie też prowadzić prace na odcinku autostrady A2 z Łodzi do Warszawy. Drogowcy podjęli decyzję o dobudowie dodatkowego pasa ruchu. Ten niespełna 90 – kilometrowy odcinek jest jednym z najbardziej uczęszczanych w kraju. Prace budowlane mają się rozpocząć w 2023 roku.

Ostatecznie kierowcy będą mieli do dyspozycji cztery pasy ruchu od węzła Konotopa do węzła Pruszków, a od węzła Pruszków do węzła Łódź Północ – po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Inwestycja jest prowadzona także z myślą o ułatwieniu dojazdu do planowanego w Baranowie Portu Lotniczego Solidarność.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md