Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Adam Kaliński 10.09.2021

GDDKiA: może ruszać budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wojewoda świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na budowę obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Otwiera to drogę do rozpoczęcia procedury przekazania nieruchomości pod drogę, a w konsekwencji do rozpoczęcia robót budowlanych.

Umowę na realizację obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego GDDKiA podpisała w lipcu 2020 roku. Inwestycję realizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Fabe Polska (lider) i SP Sine Midas Stroy za 52,9 milionów złotych.

Wykonawca ma 36 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie drogi z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.

W ramach tego zadania wybudowany zostanie odcinek jednojezdniowej drogi klasy głównej ruchu przyspieszonego długości około niespełna trzech kilometrów.  

Pobiegnie ona nowym śladem, od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej DK stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa.

. 

W ramach inwestycji planowana jest między innymi korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, budowa dwóch mostów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu DK9 w istniejącą trasę. 

budowa drogi droga 1200.jpg
GDDKiA: są pozwolenia na realizację kolejnych odcinków drogi S6

Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także zminimalizuje niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta.

Obecnie DK9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku 23 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego, który przejmie obwodnica. 

Z założeń rządowej programu budowy obwodnic wynika, że wszystkie zaplanowane inwestycje powstaną do 2030 roku. Będzie on kosztował około 28 miliardów złotych. W sumie ma powstać około 820 kilometrów nowych dróg. Budowa jest finansowana z Krajowego Funduszu Drogowego.

IAR, Aleksander Pszoniak, PR24, akg