Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 14.10.2021

Centra handlowe "wracają do gry". Rośnie liczba klientów, którzy wydają więcej niż przed pandemią

Po ostatnim lockdownie odwiedzalność centrów handlowych rośnie, choć nadal jest niższa niż w 2019 r.; jednocześnie obroty zbliżają się do poziomów sprzed pandemii, a średnie wydatki osób odwiedzających centra handlowe są nawet wyższe - wynika z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH).

Według raportu PRCH za I półrocze br. rynek centrów handlowych nadrabia straty po lockdownach.

W centrach nadal mniej klientów niż w 2019 r., ale więcej niż w 2020 r.

W maju i czerwcu poziomy odwiedzalności centrów handlowych były niższe o odpowiednio 15 proc. i 8 proc. w porównaniu do 2019 r., jednak wyższe niż w analogicznych miesiącach w 2020 r.: o odpowiednio 27 proc. i 16 proc.

Obroty też wracają do poziomów sprzed pandemii

W okresie maj - czerwiec 2021 roku obroty były zbliżone do poziomów sprzed pandemii – w maju osiągnęły 100 proc., a w czerwcu 96 proc. obrotów z czerwca 2019 r.

Jak wskazano w raporcie, niektóre branże, jak rozrywka i gastronomia, które z powodu lockdownów były zamknięte dłużej i nie mogły działać, w pierwszej połowie 2021 r. nie wróciły do poziomu obrotów z 2019 r.

Zdaniem dyrektora zarządzającego Polskiej Rady Centrów Handlowych Krzysztofa Poznańskiego, szybki powrót klientów do zakupów stacjonarnych w centrach handlowych świadczy o ich przywiązaniu do tych obiektów.

Klienci korzystają z e-handlu, ale nie zapominają o stacjonarnych zakupach

- Przyspieszenie rozwoju handlu internetowego w czasie pandemii, które spowodowało, że wielu widziało przyszłość centrów handlowych w czarnych barwach, gwałtownie wyhamowało, a wyniki sprzedaży w galeriach handlowych wróciły do tych sprzed pandemii. E-commerce będzie się rozwijał, ale wiemy już dziś, że powinien być w symbiozie z handlem stacjonarnym, bo oba te kanały sprzedaży potrzebują siebie wzajemnie do dalszego rozwoju – powiedział Poznański.

1200 spis komputer kobieta free.jpg
Rynek e-commerce w Polsce. Jego wartość wynosi już 100 mld zł, ale nie jest wolny od problemów

Klientów w centrach trochę mniej, ale wydają więcej niż przed pandemią

 Dodał, że odwiedzalność centrów handlowych rośnie z miesiąca na miesiąc, obserwowana jest też wyższa konwersja niż przed pandemią, czyli średnie wydatki osób odwiedzających centra handlowe, co łagodzi mniejszą frekwencję odwiedzających.

- Klienci realizują odłożone potrzeby zakupowe i wydają więcej pieniędzy podczas jednej wizyty w centrum handlowym – podsumował Poznański.

Ożywia się też rynek nieruchomości komercyjnych - inwestorzy kupują więcej obiektów handlowych

Z raportu wynika także, że w pierwszym półroczu br. inwestorzy wydali na zakup wszystkich nieruchomości komercyjnych, takich jak obiekty handlowe, biura i magazyny o około 30 proc. mniej niż rok wcześniej.

Polska handlowa coraz bardziej zbliżona do europejskiej

Według raportu poziom nasycenia powierzchnią handlową w Polsce jest zbliżony do średniej europejskiej i wynosi 328 mkw. powierzchni handlowej na 1000 mieszkańców. Po zakończeniu trwających inwestycji prognozowany wskaźnik ma wynieść 341 mkw.

sklep zakupy 1200.jpg
Pandemia zmieniła nasze zwyczaje zakupowe. To nie pomaga mniejszym sklepom

Połowa sieci handlowej w 8 największych aglomeracjach

Ok. 56 proc. podaży powierzchni handlowej zlokalizowana jest w 8 największych aglomeracjach w Polsce, przy czym przez ostatnie 20 lat ten udział uległ istotnemu zmniejszeniu z 76 proc. podaży notowanej w 2000 r.

W tym samym czasie udział zasobów powierzchni handlowej w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców wzrósł z 14 proc. do 33 proc., zaś w grupie miejscowości z populacją poniżej 100 tys. osób udział wzrósł z 6 proc. na koniec 2000 r. do 20 proc. na koniec I połowy bieżącego roku - podano.

Raport PRCH powstał we współpracy z ekspertami z BNP Paribas Real Estate Poland, Cushman & Wakefield, GfK, METRO Properties oraz Savills.

PAP, jk