Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Tomasz Kamiński 17.12.2010

Supermarkety chcą budować apteki

Biedronka i Tesco wzięły się za tworzenie aptek. Zwietrzyły okazję, gdyż nasz rynek leków to głównie małe apteki, gdzie markowych sieci prawie nie ma.
Supermarkety chcą budować aptekiGlow Images/East News

Polski rynek aptek wciąż jest mocno rozdrobniony. Największy udział w nim mają apteki indywidualne. To 79 proc. wszystkich placówek. Do hurtowni farmaceutycznych należy około 9 proc. aptek. Reszta to sieci niezależne.

Sieci aptek niezwiązanych z hurtowniami stanowią około 12 proc. rynku. Dlatego nietrudno wybić się w tym segmencie na pozycję lidera.
- Czyli nie trudno o to, co udało się czeskiemu funduszowi inwestycyjnemu Penta. Ma zaledwie 74 apteki i jest liderem wśród niehurtowników, a kolejni depczą mu po piętach - wyjaśnia Beata Chomątowska z "Rzeczpospolitej".

To między innymi Jeronimo Martins - właściciel sieci sklepów Biedronka z 20 aptekami, oraz Tesco, które otwiera apteki w centrach handlowych. Ten drugi na razie robi to w dużych miastach tylko w galeriach handlowych.

Według danych IMS Health, firmy badającej rynek farmaceutyczny, w Polsce znajduje się już ponad 13 600 aptek. Ta liczba będzie rosnąć.
- Najszybciej rozwijają się małe sieci, które mają od jednej do pięciu aptek. Przewiduję, że sieci marek niezwiązanych z branżą także będą się dynamicznie rozwijać - ocenia Beata Chomątowska.

tk