Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 03.11.2021

Rynek motoryzacyjny wraca do gry: mimo pandemii tegoroczna sprzedaż większa niż rok wcześniej

W październiku br. zarejestrowano w Polsce prawie 36,5 tys. aut osobowych oraz dostawczych do 3,5 t. To spadek o blisko 20 proc. rdr i niespełna 5,5 proc. mniej w ujęciu miesięcznym - podał w środę Samar. Jak jednak szacuje firma, cała tegoroczna sprzedaż będzie większa o 5 procent niż w 2020 r.

Firma badawcza wskazała również, że w październiku spadł po raz pierwszy od dekady reeksport aut. I to poniżej 5 proc.

Reeksport oznacza, że najpierw auto jest rejestrowane w Polsce, a potem wywożone i sprzedawane za granicą. Zjawisku sprzyja korzystny kurs złotego wobec euro i możliwość zwrotu 23-proc. podatku VAT. Niektórzy dealerzy dzięki reeksportowi osiągają lepsze wyniki sprzedażowe, dla całości branży są to jednak niekorzystne praktyki, które fałszują faktyczny obraz rynku.

Cztery ostatnie miesiące gorsze, ale sprzedaż aut od początku roku większa niż rok wcześniej

Dane skumulowane za dziesięć miesięcy w liczbie 439 tys. 006 sztuk wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 15,23 proc. rdr - dodano w raporcie.


produkcja fabryka motoryzacja 1200.jpg
Przemysł motoryzacyjny "wraca do żywych". Po załamaniu w 2020 r. rośnie produkcja i popyt na samochody



Według Instytutu Samar, październik to czwarty z rzędu miesiąc (a piąty w tym roku), kiedy notuje się spadek sprzedaży.

Mniejsza sprzedaż z powodu mniejszej podaży aut – związanej z problemami łańcucha dostaw, braku półprzewodników

"Tradycyjnie ostatni kwartał roku to okres wzrostu zakupów. W tym roku sprzedaż aut była jednak niższa w październiku niż w czerwcu, lipcu czy sierpniu. Tak jak w poprzednich miesiącach, ta sytuacja to w dużej mierze efekt problemów rynku motoryzacyjnego związanych z ograniczeniem dostępności aut spowodowanych brakiem półprzewodników niezbędnych do wyposażenia samochodów.

Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana" - wskazali eksperci.

Maleje reeksport aut

Dodali, że wskaźnikiem pokazującym rosnące problemy z dostępnością aut jest zjawisko spadającego reeksportu samochodów osobowych. W tym roku jego udział nie przekroczył w żadnym miesiącu 10 proc. dla samochodów osobowych, a w październiku spadł po raz pierwszy od prawie 10 lat poniżej 5 procent.

W październiku 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 25,68 proc. Udział firm osiągnął poziom 74,32 proc.

Nie wszystkie marki pod kreską sprzedażową

Według Samaru, siedem marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai z wynikiem 55,69 proc. Natomiast najmocniejszy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda z wynikiem 13,91 proc.

W tym roku sprzedaż aut jednak wzrośnie

Według prognoz Samaru w 2021 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniesie 450 tys. sztuk (wzrost o 5 proc.), dla nowych samochodów dostawczych - 72 tys. szt. (wzrost o 20,8 proc.). PAP, jk