Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Bieńkowski 10.11.2021

Kanał Sueski podnosi opłaty. Obawa o wzrost cen przewożonych towarów

Egipski Urząd Kanału Sueskiego (SCA) ogłosił, że w 2022 roku podniesie opłaty za przepłynięcie kanałem o 6 proc.

- Ta planowana podwyżka zostanie zastosowana od lutego przyszłego roku z wyłączeniem statków wycieczkowych i statków na skroplony gaz ziemny (LNG) - powiedział w czwartek przewodniczący SCA Osama Rabie.

Podkreślił on, że SCA pragnie stosować zrównoważoną i elastyczną strategię marketingową i cenową, która spełnia interesy urzędu i jego klientów.

Podwyżka się należy

Stwierdził, że podwyżka była przedmiotem szeroko zakrojonych analiz. Powołał się na prognozę Międzynarodowego Funduszu Walutowego, zgodnie z którą światowa gospodarka wzrośnie o 5,9 proc. w 2021 r. i 4,9 proc. w 2022 r.

Czytaj także:
rating1200.jpg
Wzrost PKB w strefie euro. Znamy prognozę banku inwestycyjnego

Rabie dodał, że MFW i Światowa Organizacja Handlu również oczekują dalszego wzrostu światowego ruchu handlowego i wzrostu popytu na transport morski, odpowiednio o 6,7 proc. w 2021 r. i 4,7 proc. w 2022 r., przewidując tym samym dalsze wysokie zyski dla firm żeglugowych.

Przewodniczący SCA wyjaśnił, że utrzymanie opłat tranzytowych dla statków LNG jest następstwem ciągłego śledzenia najnowszych zmiennych w handlu morskim LNG.

Rabie zwrócił uwagę, że stabilizacja opłat tranzytowych dla statków wycieczkowych wynika głównie z faktu, że ten rodzaj statków został najbardziej dotknięty pandemią COVID-19 w porównaniu z innymi statkami.

Kanał Sueski, łączący Morze Śródziemne z Morzem Czerwonym, został oficjalnie otwarty dla żeglugi międzynarodowej w 1869 r., służąc jako koło ratunkowe dla światowego handlu morskiego, ponieważ umożliwia statkom podróżowanie między Europą a Azją Południową bez konieczności opływania Afryki.

Obawy o inflację

Podniesienie opłat prawdopodobnie spowoduje dalszą presję inflacyjną na globalne łańcuchy dostaw. Około 12 proc. międzynarodowego handlu przepływa przez Kanał Sueski.

Czytaj także:
shutt fabryka samochód 1200.jpg
Samochody towarem deficytowym. ''Przemysłowi grozi zapaść, załamanie się łańcucha dostaw''

Dla przykładu, statek podobny do Ever Given, który utknął w kanale na początku tego roku, jest obecnie obciążany następującymi opłatami:

  • 2560 USD za pilotaż
  • 3000 dolarów opłaty portowej
  • 700 USD opłaty portowe
  • 6575 USD opłaty dla ministerstwa
  • 2590 USD opłaty za cumowanie
  • 100 USD opłaty za śmieci
  • 14 150 USD holowniki eskortowe
  • 10,360 USD opłaty za prąd
  • 444,000 USD opłaty za Kanał Sueski

W sumie przepłynięcie kosztuje około 484 035 dolarów.

W ubiegłym miesiącu kanał odnotował najwyższy miesięczny tonaż w swojej historii, który wyniósł 112,1 mln ton. Łącznie w październiku przez kanał przepłynęło 1847 statków, o 14 proc. więcej niż rok temu.

Władze kanału również odnotowały rekordowe przychody w ostatnim roku finansowym, pomimo sześciodniowej blokady po tym, jak 220,000-tonowy Ever Given wpłynął w marcu na mieliznę. Przychody wzrosły do 5,84 mld dolarów w ciągu 12 miesięcy do 30 czerwca, ponieważ silny popyt na towary spowodował ożywienie w handlu.

Firmy żeglugowe również skorzystały na tym odbiciu. Maersk, największa na świecie grupa żeglugi kontenerowej, odnotowała w tym tygodniu najbardziej zyskowny kwartał w swojej historii. Przewiduje ona również, że kryzys w globalnym łańcuchu dostaw będzie trwał jeszcze w przyszłym roku, a niedobory pracowników portowych i kierowców ciężarówek spowodują dodatkowe zakłócenia. 

PolskieRadio24.pl/ Guardian/ DailyNewsEgipt/ mib